Sökning: "demokratiutredningen 2014"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden demokratiutredningen 2014.

  1. 1. Hur blir man bättre på att analysera? : En studie om elevers uppfattningar av en analysmodell i samhällskunskapsundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Åsa Nersäter; [2018]
    Nyckelord :Social Studies; Civics; Didactics of Social Studies; Didactics; Skills; Analytic Skill; Civic Literacy; Second Order Concepts; Critical Thinking; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; ämnesdidaktik; förmågor; analysförmåga; Civic Literacy; Second Order Concepts; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur elever i årskurs 1 på gymnasiet uppfattar att de, inom ramen för kursen Samhällskunskap 1b, kan använda en samhällsvetenskaplig analysmodell för att analysera ett samhällsproblem. Studien utgår från två forskningsfrågor: Hur uppfattar elever på gymnasiets högskoleförberedande program att de ska använda analysmodellen? Vilka olika kvaliteter kan skilja mellan en utvecklad och en mindre utvecklad uppfattning av hur analysmodellen ska användas? Undersökningen tar sin utgångspunkt i en yrkeserfarenhet av att elever ofta undrar hur de ska bli bättre på att analysera. LÄS MER

  2. 2. "...kvinnors familjesituationer gör det svårare för dem än för män att kombinera den politiska karriären med familjeliv och äktenskap." Ett genusvetenskapligt metaperspektiv på två rapporter i demokratiutredningen 2014.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Theresa Härsjö; [2016-04-05]
    Nyckelord :demokrati; demokratiutredningen 2014; statsvetenskap politisk teori; genusvetenskap; feministisk teori; diskursanalys; representativitet; representativ demokrati; konstruktion av kön och grupper;

    Sammanfattning : Studiens syfte och frågeställningar formuleras utifrån demokratiutredningen 2014 som har i uppdrag att på olika sätt utreda hur den representativa demokratin ska utvecklas i nationell och lokal kontext i Sverige. Syftet med studien är att anlägga ett genusvetenskapligt metaperspektiv på två utvalda rapporter från den nya demokratiutredningen och genom en diskursanalys synliggör studien andra perspektiv, förståelser och dilemman av formulerade vetenskapliga problem som främst utgår från statsvetenskaplig och politisk teoretisk diskurs. LÄS MER

  3. 3. Vandra tryggt tillsammans : synen på deltagande och trygghet i trygghetsvandringen som planeringsmetod

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Agnes Högström Dahl; [2016]
    Nyckelord :trygghetsvandring; trygghet; otrygghet; planeringsmetod; medborgardeltagande; Arnsteins stege; demokrati; postmodern planering; Sandercock;

    Sammanfattning : Medborgardeltagande lyfts fram som en central framgångsfaktor för hållbar stadsutveckling (Boverket, 2010b; Delegationen för hållbara städer, 2011) och forskning visar att den representativa demokratin behöver utvecklas för att kunna engagera fler personer såväl i den demokratiska processen i stort som i stadsutvecklingens demokrati (Lindholm et al., 2015; Listerborn 2015c, Demokratiutredningen, 2000). LÄS MER

  4. 4. Om demokratins begrepp: till kritiken av betänkandet av 2014 års Demokratiutredning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Oskar Eklund; [2016]
    Nyckelord :demokrati; ideologi; narrativ struktur; Social Sciences;

    Sammanfattning : 2016 publicerades betänkandet av 2014 års Demokratiutredning, Låt fler forma framtiden!. Demokrati är ett av politikens mest grundläggande begrepp och som sådant både legitimerar det makten, och utgör måttstocken för utövandet av den. Samtidigt präglas demokratin, både som begrepp och praktik, av en mångtydighet. LÄS MER

  5. 5. Vandra tryggt tillsammans : synen på deltagande och trygghet i trygghetsvandringen som planeringsmetod

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Agnes Högström Dahl; [2016]
    Nyckelord :trygghetsvandring; trygghet; otrygghet; planeringsmetod; medborgardeltagande; Arnsteins stege; demokrati; postmodern planering; Sandercock;

    Sammanfattning : Medborgardeltagande lyfts fram som en central framgångsfaktor för hållbar stadsutveckling (Boverket, 2010b; Delegationen för hållbara städer, 2011) och forskning visar att den representativa demokratin behöver utvecklas för att kunna engagera fler personer såväl i den demokratiska processen i stort som i stadsutvecklingens demokrati (Lindholm et al., 2015; Listerborn 2015c, Demokratiutredningen, 2000). LÄS MER