Sökning: "det socialinteraktionistiska perspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden det socialinteraktionistiska perspektivet.

  1. 1. Hållbart matematikspråk - genom problemlösning?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Isaksson; [2014-04-10]
    Nyckelord :matematikspråk; problemlösning; kommunikation och försenad språkutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att dels belysa hur elevers matematikspråk utvecklas genom problemlösning och dels belysa om denna utveckling skiljer sig mellan barn med försenad språkutveckling och andra barn. Teori: Den teori som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Lärares didaktiska val i skolans inledande läs- och skrivundervisning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Åhman; Sarah Boljang; [2007]
    Nyckelord :läsa; skriva; läsundervisning; skrivundervisning; det individualpsykologiska perspektivet; det socialinteraktionistiska perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete var att belysa lärares didaktiska val utifrån ett individualpsykologiskt och ett socialinteraktionistiskt perspektiv på läs- och skrivlärande. Vi valde kvalitativ intervju med förutbestämda frågor och utrymme för följdfrågor. LÄS MER

  3. 3. En studie av lärares läs- och skrivundervisning i grundskolans tidiga år

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eva Eliasson; Eva-Christin Larsson; [2007]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; läs- och skrivutveckling; individualpsykologiska perspektivet; socialinteraktionistiska perspektivet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Ett av skolans viktigaste uppdrag är att skapa goda möjligheter för barn att lära sig att läsa och skriva. Då vi som blivande lärare kommer att arbeta med barns läs- och skrivutveckling ansåg vi det vara viktigt för oss att få en djupare insikt i hur det arbetet går till. LÄS MER

  4. 4. Några pedagogers didaktiska val i läs- och skrivundervisning : -utifrån ett socialinteraktionistiskt perspektiv och med fokus på utveckling av didaktisk kompetens

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jatta Norberg; Linda Fredriksson; Linda Berggren; [2006]
    Nyckelord :läs- och skrivdidaktik; socialinteraktionistiskt perspektiv; didaktisk kompetens; kommunikation; meningsfullt sammanhang; samspel;

    Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att skapa goda möjligheter för barnens läs- och skrivutveckling, därav är det av största vikt för pedagoger att besitta en bred kompetens inom detta område. Syftet med denna uppsats är att diskutera några pedagogers didaktiska val i arbetet med barns tidiga läs- och skrivutveckling mot bakgrund av deras utbildning och arbetslivserfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Lärandesyner i två läromedel för läs- och skrivlärande : Analys av elevuppgifter och lärarhandledningar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Bodil Kåks (Mårald); [2006]
    Nyckelord :läroböcker i läs- och skrivinlärning; socialinteraktionistiskt perspektiv; läromedelsstyrning; Lärandesyner;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka lärandesyner som kan utläsas i två aktuella läroböcker med inriktning på läs-och skrivundervisning. Dessa läroböcker är dels lärarhandledning och läse-och arbetsboken Texter och tema 1 ur läromedelspaketet Maskot (Alvåker & Boglind 2001), dels läseboken Mer om Moa och Mille A (Nilsson- Brännström 2000), tillhörande lärarhandledning och arbetsboken Mumsmums (Annell m. LÄS MER