Sökning: "developmental disorders"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden developmental disorders.

  1. 1. Problematisk skolfrånvaro för ungdomar med ESSENCE; En kvalitativ studie om vad som beskrivs som hjälpsamt för att få tillbaka ungdomarna till skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Susanne Andersson; Maryam Fetrak; [2023-11-17]
    Nyckelord :School refusal or absence or attendance. ESSENCE; developmental disorders;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien var att elever som ryms under ESSENCE-konceptet är överrepresenterade gällande problematisk skolfrånvaro (Munkhaugen 2018). ESSENCE betyder Early Symtomatic Syndroms Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations och är ett paraplybegrepp för neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser utan ställd diagnos (Gillberg 2018). LÄS MER

  2. 2. The Roles of Speech and Language Therapists and Teachers in Preschools : A Systematic Review on Perceptions of Professionals on their own and each other’s Role in Preventing Language Problems

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Lea Muggli; [2023]
    Nyckelord :collaboration; role; speech and language therapist; teacher; preschool; early childhood education;

    Sammanfattning : The importance of the provision of language support to preschool children is undeniable. Preschool teachers are often part of the immediate (language) learning environment and represent role models for young children. Speech and language therapists on the other hand are educated in the assessment, treatment and prevention of language disorders. LÄS MER

  3. 3. What happens in the brain during adolescence? : A systematic review of gray and white matter changes during adolescence

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Ema Milcendeau; Martina Hana; [2023]
    Nyckelord :Adolescence; brain development; longitudinal studies; gray and white matter changes; SIPN model; triadic model; synaptic pruning; myelination;

    Sammanfattning : During adolescence, the brain undergoes significant reorganization due to myelination and synaptic pruning. These changes are associated with risk-taking behaviors and the development of social relationships. Recent advancements in adolescent brain development can potentially enhance strategies for preventing and treating mental health disorders. LÄS MER

  4. 4. Effekten av fysioterapeutiska behandlingsmetoder hos barn och ungdomar med balans- och koordinationssvårigheter, vid utvecklings koordinationsstörning (DCD) och sjukdomar liknande Congenital Disorders of Glycosylation (CDG) : En systematisk översikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Krogh; Isabell Vilhelmsson; Linus Karlman; [2023]
    Nyckelord :Balans; Congenital disorder of glycosylation; Developmental coordination disorder; Fysioterapi; Koordination;

    Sammanfattning : Introduktion: Två till tre barn beräknas årligen födas med diagnosen Congenital disorder of glycosylation (CDG). Flera symptom kan kopplas till diagnosen och däribland balans- och koordinationssvårigheter. Fysioterapi används för att hjälpa individen att hantera motoriska besvär, vilket gör fysioterapi till en viktig del i behandlingen. LÄS MER

  5. 5. Ordförråd och gester hos barn med språkstörning och hos barn med typisk språklig utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medicinska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Linnéa Ling; [2023]
    Nyckelord :Picture Naming Game; deictic gestures; iconic gestures; emblematic gestures; assessment; language disorder; vocabulary; language development; Picture Naming Game; deiktiska gester; ikoniska gester; emblem; bedömning; språkstörning; ordförråd; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att göra jämförelser mellan små barn med typisk språklig utveckling och små barn med språkstörning avseende impressivt och expressivt ordförråd samt användning av gester. Fyra barn med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER