Sökning: "digitala läromedel"

Visar resultat 26 - 30 av 359 uppsatser innehållade orden digitala läromedel.

  1. 26. ” […] Beror det på att SO-kunskaperna är svaga, eller beror det på att språket är svagt?” : En kvalitativ intervjustudie om SO-undervisning i det flerspråkiga lågstadieklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Albin Ellingsen; Maja Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; samhällsorienterade ämnen; lågstadiet; sociokulturell teori; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lågstadielärare beskriver hur de arbetar inkluderande med de samhällsorienterande ämnena i flerspråkiga klassrum. Vi ville bland annat få en insikt i vilka arbetssätt de intervjuade lärarna använder sig av, samt vilka utmaningar de upplever i sin undervisning och hur dessa utmaningar hanteras. LÄS MER

  2. 27. O Sister, Where Art Thou? : Att göra de osynliga synliga - en kvalitativ studie av kvinnors roll i lärresurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Annie Johansson; [2023]
    Nyckelord :androcentrism; genus; historieundervisningen; jämställdhet; lärresurser;

    Sammanfattning : I läroplanen för den svenska grundskolan står det tydligt utskrivet att skolan ska bedriva ett aktivtarbete för jämställdhet och motverka könsmönster som kan komma att begränsa barnens liv. Trotsdet så osynliggörs kvinnor och begränsande könsmönster framträder ihistorieundervisningsmaterial. LÄS MER

  3. 28. Att räkna med datorn : En fokusgruppstudie om elevers upplevelse av digitala läroböcker i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Jennifer Downing; [2023]
    Nyckelord :Students’ experience; Digital textbooks; Students’ perspective; the Didactic tetrahedron; Students’ influence; the Textbook as a source of knowledge; Elevers upplevelse; Digitala läroböcker; Elevperspektiv; Den didaktiska tetraedern; Elevinflytande; Läroboken som kunskapskälla;

    Sammanfattning : Elevers inflytande på matematikundervisningen är önskvärd men föga undersökt. Syftet med examensarbetet var således att undersöka elevers upplevelse av att ha digitala läroböcker i matematikundervisningen. Undersökningen genomfördes med hjälp av fokusgruppsintervjuer med elever på gymnasiet. LÄS MER

  4. 29. Lärares beskrivningar av möjligheter och utmaningar i matematikundervisning med programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mansur Rassooli; Sarvenaz Soofi Wiklander; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; programming; coding; digital competence; teacher competence and problem solving.; Matematikundervisning; programmering; kodning; digital kompetens; lärarkompetens och problemlösning.  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter F-3 lärare upplever att de möter när de tillämpar programmering i matematikundervisningen samt vilka kompetenser de anser sig behöva. Enligt tidigare forskning saknar F-3 lärare kunskaper för att lära ut matematik genom att tillämpa programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 30. Using an Online Learning Tool to Increase Digital Literacy in Rural Areas of Mozambique : A Minor Field Study

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Annika Fredin; Milton Ndiaye; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis examines the possibility of increasing digital literacy in the rural communities of Mozambique through the implementation of a digital learning tool. The study was conducted in collaboration with the non-profit organization Project Vita with the aim of creating higher living standards for the people of Mozambique. LÄS MER