Sökning: "e tjänsteutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden e tjänsteutveckling.

  1. 1. En undersökning av användningen av lagstadgade tillgänglighetskrav vid utveckling och utvärdering av kommunala e-tjänster : En kvalitativ intervjustudie med ett urval av yrkesverksamma inom kommunal e-tjänsteutveckling

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Blomqvist; [2024]
    Nyckelord :e-tjänster; Tillgänglighet; Utvärdering av e-tjänster; Utveckling av e-tjänster; e-tjänsteutveckling; Kommunala e-tjänster; DOS-lagen; offentlig sektor; digitalisering;

    Sammanfattning : Kommunala e-tjänster i Sverige är ett resultat utav e-förvaltningens syfte att tillgodose invånare med användbara e-tjänster. Flera studier visar dock att kommunernas e-tjänster trots lagstadgade tillgänglighetskrav från DOS-lagen uppvisar stora mängder tillgänglighetsbrister vilket resulterar i att dessa inte är tillgängliga för alla invånare i den utsträckning som de ska vara. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar och möjligheter med en användarcentrerad utveckling av e-tjänster hos en myndighet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Agnes Rytiniemi; Frida Tervonen; [2023]
    Nyckelord :Services; e-services; service design; user-involvement; e-service development; user-centered e-service development; Tjänster; e-tjänster; tjänstedesign; användarinvolvering; e-tjänsteutveckling; användarcentrerad e-tjänsteutveckling;

    Sammanfattning : Denna fallstudie hade som syfte att undersöka utvecklingen av e-tjänster i en myndighet, med fokus på hur de kan anta ett användarcentrerat förhållningssätt. Data har samlats in från myndighetsanställda som är involverade i utvecklingen av e-tjänster, genom en förstudie samt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Invånares syn på användarmedverkan  vid digital tjänsteutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Hellgren; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här rapporten är en undersökning av invånares syn på användarmedverkan och hur de skulle kunna tänka sig att medverka vid utvecklingen av digitala tjänster från offentliga myndigheter. Forskning har tidigare utförts i Sverige och den tyder på att vissa tillvägagångssätt inom användarmedverkan passar invånare bättre än andra. LÄS MER

  4. 4. Kommunala e-tjänster : Hur samlas medborgares behov och synpunkter in och hur används de i e-tjänsteutveckling?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Malin Hammarstedt Bäckström; [2016]
    Nyckelord :e-tjänster; utveckling; kommun; medborgare; behov; synpunkter;

    Sammanfattning : För Sveriges kommuner har utveckling av medborgares delaktighet och engagemang blivit en allt viktigare fråga. För att utveckla offentliga e-tjänster som motsvarar medborgares behov behöver medborgarperspektivet stärkas. LÄS MER

  5. 5. Användarmedverkan vid utveckling av offentliga e-tjänster : En studie av tre svenska offentliga organisationer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sara Carlson; Troy Vallé; [2015]
    Nyckelord :e-förvaltning; offentliga e-tjänster; användarmedverkan;

    Sammanfattning : Informationsteknik har blivit en betydande del av samhället, vilket bland annat tar sig i uttryck politiskt via bland annat statsförvaltningen. För att underlätta medborgarnas vardag satsar regeringen på att utveckla den så kallade e-förvaltningen och i denna ingår utvecklingen av offentliga elektroniska tjänster. LÄS MER