Sökning: "empati c"
Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser innehållade orden empati c.
11. Olika empati för kvinnliga brottslingar med olika hårfärg
Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Det finns stereotyper om kvinnor med olika hårfärg och stereotyper påverkar människors empati och bedömning. Därför gjordes ett kvasiexperiment där det undersöktes om en kvinnlig brottsling väcker olika mycket empati beroende på (a) vilken hårfärg hon har och (b) empatisörens kön. LÄS MER
12. Attityder kring självskadebeteende relaterat till empati
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : En experimentell vinjettstudie genomfördes för att undersöka hur graden av em-pati för personer med ett självskadebeteende varierar beroende på bakomliggande orsak samt grad av kännedom om ämnet. I studien deltog 121 respondenter som fick besvara en av tre vinjetter: (a) självskadebeteende utan angiven orsak, (b) Självskadebeteende med orsak borderline personlighetsstörning eller (c) Självska-debeteende med orsak övergrepp. LÄS MER
13. Hur kan musik främja utveckling av barns sociala förmågor?
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur musik kan användas som verktyg i barns socialautveckling. De sociala förmågor jag valt att fokusera på, som hämtats ur styrdokument för förskola, är empati,gruppgemenskap/samspel och förståelse för människors lika värde. LÄS MER
14. Dramapedagogik – En metod för elevers sociala och emotionella utveckling?
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Trots att dramapedagogik är ett etablerat arbetssätt och anses ha effekter på barns sociala och emotionellautveckling finns förhållandevis lite forskning inom området. Mitt övergripande syfte med mitt arbete är attundersöka på vilka sätt dramapedagogik i skolans tidigare åldrar kan påverka elevers sociala och emotionellautveckling. LÄS MER
15. Barns lek och lärande
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekensmöjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilketsätt bidrar leken till barns lärande i förskolan? Vilka lekar är synliga i barngruppen? Vilkenroll spelar pedagogerna i barns lek? Jag utförde en kvalitativ studie där jag använde mig avbarnobservation som metod. LÄS MER