Sökning: "enkätundersökning litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 376 uppsatser innehållade orden enkätundersökning litteratur.

  1. 1. Bruka eller bevara : Att använda sig avmuseisamlingar för att trygga ett immateriellt kulturarv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Idun Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats var att undersöka huruvida Färgargårdssamlingen på Norrköpings stadsmuseum används och tillgängliggörs av museet samt om och hur samlingen brukas av olika intressegrupper. Undersökningens utgångspunkt var två receptböcker för växtfärgning. LÄS MER

  2. 2. TESTBASERAT LÄRANDE : Lärare och elevers uppfattning av testbaserat lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nargis Panahi; Sara Salsbring; [2023]
    Nyckelord :formativ bedömning; återkoppling; utspridd övning; inlärningsstrategier; pedagogiska metoder; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är en pedagogisk strategi som innebär att undervisningen utformas för att generera kvalitativ information som kan användas av både lärare och elever för att förbättra lärandet. Testbaserat lärande är en undervisningsstrategi där eleverna stimuleras till aktiv inlärning genom att testa och upprepa information och därmed förbättra minnesförmågan och inlärningen. LÄS MER

  3. 3. Lästvång framför läslust – vägen framåt? : En kvalitativ empirisk studie om mängden skönlitterär läsning i relation till elevernas läsförmåga i svenskämnet på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Lina Lundberg; Sofi Regnander; [2023]
    Nyckelord :svenskämnet; gymnasieelever; läsning; skönlitteratur; läsförmåga; läsmängd; lästvång; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur 21 verksamma svensklärare på gymnasiet ser på relationen mellan mängden skönlitterär läsning och utveckling av läsförmågan hos gymnasielever. Mot bakgrund av larm om att unga läser allt mindre samtidigt som läs- och kunskapsresultat i svensk skola sjunker har verksamma svensklärare tillfrågats för att nå syftet. LÄS MER

  4. 4. Sopsortering på tåg : En undersökning av uppfattningar, förbättringsmöjligheter och effekten av prompt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Samuel Lövgren; Elin Dellblad; [2023]
    Nyckelord :waste recycling; waste management; trains; field experiment; survey; prompts; återvinning; avfallshantering; tåg; fältexperiment; enkätundersökning; prompts;

    Sammanfattning : Sopsortering på tåg är ett ämne där det saknas vetenskaplig litteratur. Det framstår utifrån författarnas egna observationer som att sopsortering på tåg inte förekommer. De alternativ som observerats är plastpåsar vid tågsäten och en lucka i väggen för blandat avfall. LÄS MER

  5. 5. Svenska ljudboksälskares passioner och frustrationer : en möjlighet för smalare kvalitetslitteratur i de digitala strömningstjänsterna?

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Niklas Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Ljudbok; digitala strömningstjänster; kvalitetslitteratur; materialitet; digitalisering; artificiell intelligens; metadata; personalisering;

    Sammanfattning : I den allmänna debatten framförs ofta åsikten att ljudbokens popularitet i kombination med de digitala strömningstjänsternas kommersiella genomslag leder till en förflackning av vår litteraturkonsumtion och hotar den smalare, kvalitativa, litteraturens position och existens. Deckare, feelgood och romance dominerar idag lyssningen i strömningstjänsterna, men beror skillnaden i konsumtionsmönster på ljudboken som modalt format eller finns det andra förklaringsmodeller? Är denna form av litteraturkonsumtion ett substitut för läsning av tryckta böcker, eller är den primärt inkrementell? Kan det i själva verket finnas ett positivt motnarrativ där ljudbokens materialitet öppnar upp möjligheter till nya litterära uttryck och sätt att konsumera litteratur som kan bidra till att både bredda och fördjupa det litterära fältet? I denna framställning diskuteras dessa frågar med hjälp av en tvärvetenskaplig ansats, där tidigare forskning och teoretiska perspektiv kombineras med empiriskt material: en enkätundersökning i Facebookgruppen ”Vi som älskar ljudböcker” som genomfördes i februari 2023 samt aktuella exempel från de ledande svenska strömningstjänsterna. LÄS MER