Sökning: "ethics"

Visar resultat 16 - 20 av 2010 uppsatser innehållade ordet ethics.

  1. 16. In Defense of Consuming Animal Products : How Human Suffering Can Justify the Consumption of Animal Products in Developed Countries

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Dennis Magyari Djerdj; [2024]
    Nyckelord :Animal Ethics; Applied Ethics; Ethics; Veganism; Eating Meat; Animal Products; Consuming; Against Veganism; Defending Meat Consumption; Animal Welfare;

    Sammanfattning : Within the area of animal ethics, there has been ongoing discussion around whether people in developed countries are justified in consuming animal based products or not, some argue that we are, and some argue that we aren't. In this paper I present a kind of middle-way position in response to the ongoing discussion, in which I argue that a decent chunk of a population in developed countries are justified in consuming certain animal products, but only so far as the exclusion of these animal based products would cause harm to the boycotter. LÄS MER

  2. 17. “Russian oppositional journalism is not an institution; it is a partisan movement” : Reconfigured professional identities among Russophone exile journalists in the Baltic States

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier

    Författare :Jana Paegle; [2024]
    Nyckelord :Exile journalism; professional identity; opposition; diaspora; Baltic states; Russia; resilience theory; Exiljournalistik; professionell identitet; opposition; diaspora; Baltikum; Ryssland; resiliensteori;

    Sammanfattning : Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, repressive legislative changes and tightened war-censorship prompted a new wave of media professionals leaving the Federation. This study explores how Russian journalists resettling in the Baltic states articulate their professional identity and view the Russian versus Baltic governments’ attitudes while adapting abroad. LÄS MER

  3. 18. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  4. 19. "Inte förrän en kollega blir skjuten och dör. Det är först då det kommer bli ett jävla liv." : en kvalitativ intervjustudie om kriminaljournalisters yrkeserfarenheter av hot och hat

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Andrea Frydenlund; Jacqueline Stinnerbom; [2024]
    Nyckelord :Social Sciences; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to investigate how eight crime journalists experience their professional life, and whether their professional choice affects their private life. We want to see how our respondents are affected by threats and harassment. We also want to see what support is available when this happens. LÄS MER

  5. 20. Mellanstadieelevers Uppfattning Om Artificiell Intelligens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Anderberg; Jenny Harrysson Fallberg; [2024]
    Nyckelord :artificial intelligence; group interviews; primary school students’ perceptions; artificiell intelligens; gruppintervjuer; mellanstadieelevers uppfattningar;

    Sammanfattning : I november 2022 släpptes ChatGPT fritt på marknaden, och plötsligt förändrades synen på och kunskapen om artificiell intelligens! Syftet med studien är att synliggöra vilka olika uppfattningar elever på mellanstadiet har om artificiell intelligens (AI). Utifrån en fenomenografisk ansats har 16 mellanstadieelever, på två olika skolor, intervjuats i grupper om fyra vid två tillfällen. LÄS MER