Sökning: "etnicitet i böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden etnicitet i böcker.

  1. 1. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Axelsson; [2024]
    Nyckelord :gymnasiet; läromedel; pedagogik; socialklass; textanalys;

    Sammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER

  2. 2. Hur gestaltas svarta barn i den svenska barnlitteraturen? : En undersökning på två barnlitterära böcker skrivna av Astrid Lindgren och Emily Joof

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nene Patricia Dagba; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Astrid Lindgren; Emily Joof; Svarta barn; representation; mångfald; etnicitet; postkolonialt perspektiv; norm;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur svarta barn gestaltas i barnlitteraturen. Böcker som kommer att analyseras är följande: Pippi i Söderhavet och Superhjälteprinsessan. Vidare kommer det att undersökas om hur gestaltningen skiljer sig åt tidsepokerna 1948–2022. Metoden som har använts är en kvalitativ textanalys. LÄS MER

  3. 3. Hur ser normer kring kön och etnicitet ut i barnlitteratur? : En studie som undersöker tio barnböcker ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :barnlitteratur; essentialism; etnicitet; etnicitetsnormer; förskola; genus; genuskontrakt; genussystem; hudfärg; innehållsanalys; kön; könsnormer; norm; normbrytande; normkritik; normkritiskt perspektiv; stereotyp; vithetsnormer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att genom ett normkritiskt perspektiv undersöka hur normer kring kön och etnicitet ser ut i tio olika barnböcker. Böckerna har valts utifrån att två förskolor tagit fram sina fem mest lästa och populära böcker bland de äldre barnen. LÄS MER

  4. 4. Representation av genus och etnicitet i barnlitteratur : En kvantitativ och kvalitativ studie om vilken representation av genus och etnicitet i barnlitteratur finns på svenska förskolor.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Afroza Lima; Jenny Esevik; [2023]
    Nyckelord :Mångfald; genus; etnicitet; förskola; barnlitteratur; förskollärare; intervjun; sociokulturella perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie tittar närmare på representationen av genus och etnisk mångfald i barnlitteraturen på tre mångkulturella förskolor. Alla skolorna kommer från olika stadsområden i Uppsala och studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Normkreativ bokhylla : En normkritisk undersökning om vem som får synas i barnlitteratur och på vilket sätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Pettersson; Ida Helmersson; [2023]
    Nyckelord :normer; normbrytande mönster; problematiserande skildringar; normaliserande skildringar; normkritik; intersektionalitet; barnlitteratur; representation av normer; speglar och fönster;

    Sammanfattning : I studien granskas barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv. Materialunderlaget ärhämtat från Folkbibliotekens mest utlånade böcker för ålder 6–9 år i Gävleborg, somdärmed utgör vårt geografiska område. Syftet med studien är att belysa vilka normersom representeras i barnlitteraturen och på vilket sätt. LÄS MER