Sökning: "examensarbete genus förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden examensarbete genus förskolan.

  1. 16. Pedagogers bemötande av flickor och pojkar i förskolan ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jens Carl; [2012]
    Nyckelord :Genus; genuspedagogik; jämställdhet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att ta reda på hur pedagoger på två förskolor bemöter flickor respektive pojkar ur ett genusperspektiv. Ett ytterligare syfte har varit att sedan ställa detta emot den nya läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (lpfö98). LÄS MER

  2. 17. Genusmedvetenhet i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Reinholdsson; Nanette Billing; [2011]
    Nyckelord :förskola; genus; medvetenhet; pedagoger;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar pedagogers sätt att arbeta med genus och jämställdhet i en förskola i förhållande till läroplanen. Studiens syfte är att beskriva hur pedagoger verksamma på en förskoleavdelning organiserar genusuppdraget i relation till läroplanen. LÄS MER

  3. 18. Hjälpfröknar i förskolan : En undersökning om så kallade hjälpfröknar i förskolan ur pedagogernas perspektiv

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Öberg; [2011]
    Nyckelord :Förskolebarn; genus; hjälpfröken; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka rollen som hjälpfröken i förskolan utifrån pedagogers perspektiv. Litteratur och forskning visar att detta är en roll som flickor i förskolan ofta får på medveten eller omedveten uppmaning från pedagogerna omkring dem. LÄS MER

  4. 19. Genus under den pedagogiska lunchen? Pedagogers kommunikation med förskole- och skolbarn utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annica Månsson; Hannah Larsson; [2011]
    Nyckelord :bemötande; flickor och pojkar; socialisation; könsroller; genus; kommunikation;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om kommunikationen mellan pedagoger och barn under den pedagogiska lunchen i förskola och skola sett utifrån ett genusperspektiv. Huvudfrågan som ligger till grund för examensarbetet är: Hur ser kommunikationen ut under den pedagogiska lunchen i förskola och skola utifrån ett genusperspektiv? Vårt intresse har varit att se om flickor och pojkar bemöts olika av pedagoger i förskola och skola samt att se om pedagogens tankar kring deras genusarbete stämmer överens med verkligheten. LÄS MER

  5. 20. Pedagogers bemötande av flickor respektive pojkar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Löfquist; [2011]
    Nyckelord :bemötande; genushistoria; genus i förskolan; relationskompetens;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur några förskollärare bemöter flickor respektive pojkar på en förskola i Skåne, genom ett genusperspektiv. Syftet är att visa hur förskollärarna på denna förskola tänker och agerar när det gäller kommunikation, relation samt tillsägelser gentemot flickor samt pojkar. LÄS MER