Sökning: "exponeringseffekten"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet exponeringseffekten.
1. Spelares syn på huvudkaraktärers kön i spel : En kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Majoriteten av huvudkaraktärer i spel är manliga vilket enligt exponeringseffekten kan innebära att spelare som exponeras för manliga karaktärer börjar acceptera och uppskatta det manliga könet som det rätta könet på huvudkaraktärer i spel. Dock visar studier kring identifikation i spel att spelare, om möjlighet ges, oftast skapar avatarer med sitt eget kön för att kunna identifiera sig med dem. LÄS MER
2. Lärares uppfattningar om PISA-undersökningen : Betydelse och påverkan
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur lärare ser på PISA-undersökningen, och hur de upplever diskussionen som förs i politik och media om den. Tre fokusgruppsintervjuer med högstadielärare låg till grund för studien som är kvalitativ och inspirerad av ett fenomenologiskt forskningsperspektiv. LÄS MER
3. Ett yrke, en gåva eller ett brott? : En kvantitativ studie om socionomstudenters attityd till surrogatmödraskap
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Introduction: The aim of this study is to investigate social work students’ attitude towards surrogacy. Based on the concepts of altruism and the theory of mere exposure effect the analysis aims to contribute to a discussion of knowledge, ethical dilemmas and attitudes linked to possible future legislation of surrogacy in Sweden. LÄS MER
4. Sambandsexponeringar : Hur påverkar det butikers försäljning?
M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Sambandsexponeringar innebär att två produkter, en basprodukt och en komplementprodukt, exponeras intill varandra, där tanken är att ett intresse ska väckas för komplementprodukten och därmed skapa merförsäljning. I den här studien kommer endast komplementprodukten att undersökas för att se hur exponeringen påverkar försäljningen. LÄS MER
5. Produktmusiken och ungdomars musikkonsumtion
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Vi har valt att undersöka barn och ungdomars musikkonsumtion samt studerat närmare hur de uppfattar produktband i förhållande till det vi valt att kalla kreativa band. För att få en bakgrund kring resonemang som produktband och kreativa band ges en kortare presentation av musikindustrin. LÄS MER