Sökning: "får jag vara med"
Visar resultat 1 - 5 av 2082 uppsatser innehållade orden får jag vara med.
1. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER
2. Förändring av byggnader inom detaljplanelagt område : utredning i projektets startskede
M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : I Älvsbyns centrum står en byggnad på ca 1500m² tom, Svalan 8. Byggnaden ser trött och förfallen ut och är inte särskilt tilltalande. Med rätt förutsättningar så finns det en enorm potential för denna. Det gäller bara att se vad man kan göra. LÄS MER
3. Att gestalta klaverutdrag : operarepetitörens perspektiv
Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för operaSammanfattning : En repetitör är en pianist vars uppgift är att musikaliskt instudera sångarnas partier, både i utbildningssammanhang och i professionella sammanhang inför föreställningar. Det tillkommer spel under sceniska repetitioner, orkesterspel under föreställning och repetitionsdirigering. LÄS MER
4. Ensamma tillsammans : En analys av ensamhet, alienation och gemenskap i Ajvide Lindqvists romaner: Rörelsen och Verkligheten.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : I denna uppsats ämnar jag undersöka hur ensamhet och alienation framställs i två av John Ajvide Lindqvists romaner: Rörelsen (2016) och Verkligheten (2022). Analysen kommer att genomföras med hjälp av tre samhällsfilosofiska begrepp: kollektivism, folkhem och individualism. LÄS MER
5. Får jag vara med?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : The Friends report spreads knowledge about bullying and harassment in the Swedish school. According to Friends, 25% of the students in grade F-3 are worried that they will be alone in the schoolyard when they are on a recess. 28% of the students in grades 3–6 answer that they feel lonely at school. LÄS MER