Sökning: "mediering och medierande verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden mediering och medierande verktyg.

  1. 1. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alfred Drejer; Hanna Lindström; Rebecca Nilsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Lekstrategi; förskolebarn; lärares strategier; lek; scaffolding; lekteori; samvarokompetens; mediering och medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER

  2. 2. Konkretisera mera : En intervjustudiestudie om lärares och specialpedagogers upplevelser av användandet av konkret material i matematikundervisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Annelie Broman; Helen Jonasson Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :abstrakt; konkret material; matematik; mediering; mellanstadiet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Allt fler elever får svårigheter i matematikämnet och undervisningen är till stor del läroboksstyrd. Detta gynnar inte alla elever. Undervisningen bör vara mer varierad och innehålla fler uttrycksformer och synliggöras med stöd av konkret material för att tillgodose elevers olika behov. LÄS MER

  3. 3. Lärares användning av film som medierande redskap i samhällskunskapsundervisning i årskurs 4–6 : En studie som belyser spelfilmen som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Film; samhällskunskap; undervisning; didaktik; mediering; filmpedagogik; samtal; pedagogiska verktyg.;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar film som ett medierande redskap i undervisning av samhällskunskap i mellanstadiet. Studiens syfte är att visa hur spelfilm kan användas som ett redskap för att nå lärande och utveckling. Studiens empiri har samlats in via en kvalitativ metod i form av intervjuer med samhällskunskapslärare som arbetar i årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 4. "Vi ska ge eleverna verktyg att skapa framtidens musik" : En studie om digitala verktyg och media som medierande redskap i högstadiets musikundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elias Engström; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; datorstödd undervisning; musikskapande; musikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar till att undersöka tre musiklärares uppfattning och beskrivningar av digitala verktyg och digital teknik i grundskolans musikundervisning senare år, 7-9. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer analyseras deltagarnas beskrivningar utifrån styrdokumentens riktlinjer i första forskningsfrågan samt utifrån ett sociokulturellt perspektiv med hjälp av begreppen redskap och mediering i den andra forskningsfrågan. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i engelskundervisning : Lärare och elevers uppfattningar i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nathalie Arvidsson; Amanda Molin; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; engelskundervisning; mellanstadiet; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka lärare och elevers uppfattningar om användandet av digitala verktyg i engelskundervisningen. Den har även syftat till att undersöka hur elevers motivation påverkas av användandet av digitala verktyg i engelskundervisningen. LÄS MER