Sökning: "förskolan tillgänglig miljö"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden förskolan tillgänglig miljö.
1. ”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna” : Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Johnsson, Petra och Persson, Marie (2024).”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna.” Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Analog och digital barnlitteratur i förskolan : Ur förskollärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring arbetet med analog och digital barnlitteratur på förskolan. Forskningsfrågorna som studien besvarar är “hur resonerar förskollärare kring barns användande av analog barnlitteratur och digital barnlitteratur på förskolan?”, “vad anser förskollärare påverka barns intresse för användningen av analog och digital barnlitteratur?” och “hur resonerar förskollärare kring möjligheter och begränsningar med analog och digital barnlitteratur?”. LÄS MER
3. Inomhusmiljöns betydelse för språkstimulering i förskolan : En studie om förskollärares inställning till inomhusmiljöns betydelse för språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om hur den pedagogiska inomhusmiljön kan verka som språkstimulerande. Studien kommer även att behandla förskollärares förhållningssätt i förhållande till miljö och barns språkutveckling. Studien utgår ifrån en kvalitativ metod där vi har genomfört intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER
4. Börjar man tänka på det så har man ett tungt ansvar : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på inkludering i förskolan
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute to knowledge about inclusion in preschool from the perspective of preschool teachers by making it visible how preschool teachers view their work to include all children in preschool, regardless of the children's conditions or needs. Qualitative interviews have been used as a research method and six interviews have been conducted with working preschool teachers. LÄS MER
5. Lärmiljön ska inte sätta käppar i hjulet : En studie om förskollärares perspektiv och arbetssätt för att nå en tillgänglig lärmiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Förskolan är en viktig plats för barns hälsa, utveckling och lärande och det är en plats där barnen har rätt till att utvecklas i en trygg och tillgänglig miljö. Tillgänglighet i förskolan handlar om en miljö som är utformad så att alla barn får tillgång och möjlighet att ta del av lärande och gemenskap i hela lärmiljön. LÄS MER