Sökning: "förskolegårdens utomhusmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden förskolegårdens utomhusmiljö.

  1. 1. "Miljön är starkare än mig" : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Johansson; [2023]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskollärare; konstruktioner; utomhusmiljön; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur förskollärare konstruerar betydelsen av utomhusmiljön irelation till utomhusundervisning. Studien har utgått ifrån ett socialkonstruktionistisktperspektiv och genomförts med en kvalitativ metod där datainsamlingen bestod av kvalitativaintervjuer. LÄS MER

  2. 2. “Det handlar inte bara om att gå ut och springa avsig utan barnen behöver få komma till uttryck påflera 100 olika sätt utomhus” : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattning omutomhusmiljön som en plats för lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Karlsson Österberg; Hanna Nathanaelsson; [2023]
    Nyckelord :förskolegårdens utomhusmiljö; undervisning; utomhusdidaktik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare i landsbygdsmiljö- och stadsmiljö ser på förskolegårdens utomhusmiljö som en plats för lärande och utveckling samt vilka didaktiska överväganden och resonemang som de menar ligger till grund för genomförandet av utomhusaktiviteter på gården. Studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomförts. LÄS MER

  3. 3. En studie om hur förskolegårdens storlek och kvalitet påverkar barnens möjlighet till fysisk aktivitet : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Astrid Virdhall; Viktor Andersson; [2022]
    Nyckelord :Friyta; Förskolegård; Kvalitet; Lekvärdesfaktorn;

    Sammanfattning : Enligt Boverket (2015) leder förtätning av städerna till att allt mindre ytor blir kvar till förskolor, vilket påverkar storleken på förskolegårdarna negativt. Samtidigt är flera forskare överens om den positiva effekt en gård med tillräcklig friyta och goda kvaliteter har för barnens fysiska och mentala hälsa. LÄS MER

  4. 4. "De behöver röra på sig och vara fria" : En kvalitativ studie om förskolegårdens potential för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Landelius; Sandra Öberg; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; förskolegård; utomhusmiljö; utveckling; lärande; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad för potential förskolegården har för barns utveckling och lärande. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella teori som handlar om att barn lär i samspelet med andra och miljön. Studien har en kvalitativ ansats där sju förskollärare och en sakkunnig person intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Uterummet : - Vad säger förskollärare om utomhusundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Ungvari; Lina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Undervisning; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : I arbetet undersöker vi vad förskollärare säger om utomhuspedagogik och hur de använder uterummet i sin verksamhet. Via studien besvaras undersökningsfrågan vilka faktorer som förskollärare ser som betydande för arbetet med utomhuspedagogik i förskolan. 19 förskollärare har genomfört en enkätundersökning online. LÄS MER