Sökning: "förskollärares hänsynstagande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden förskollärares hänsynstagande.

  1. 1. Hur förskolan hanterar barns avsaknad av materiella resurser : Förskollärares hänsynstagande till barns olika socioekonomiska bakgrund och arbetet med barns lika värde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Axelsson Larsson; Sofie Ekvall; [2023]
    Nyckelord :Socioekonomisk bakgrund; värdegrundsarbete; förskollärares hänsynstagande; barns lika värde; familjers bristande ekonomi; förskolan; arbetssätt.;

    Sammanfattning : Barns olika socioekonomiska bakgrund är ett känsligt ämne idag, där familjens bristande ekonomi påverkar barnets välmående, sociala relationer och kan även orsaka mobbning. Värdegrundsarbetet är ett ständigt arbete där barns rättigheter och möjligheter lyfts, barn behöver bli medvetna om människors olika situationer och levnadsförhållanden. LÄS MER

  2. 2. Barns samspel med miljön som den tredje pedagogen : Förskollärares berättelser om hur de skapar inomhus- och utomhusmiljöer med Reggio Emilia-pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :CECILIA HENNINGSSON; Hadia Rahemi; [2021]
    Nyckelord :Reggio Emilia; Den tredje pedagogen; Inomhus-utomhusmiljöer; Hermeneutik; Narrativ analys; Förskollärarnas berättelser;

    Sammanfattning : Idén till denna kvalitativa studie har sin utgångspunkt i våra verksamhetsförlagda utbildningar, där vi uppmärksammade hur olika förskollärare talade om hur de skapar inomhus- och utomhusmiljöer. Studiens syfte är således att undersöka innehållet i förskollärarnas berättelser om hur de skapar inomhus- och utomhusmiljöer och hur detta arbete förhåller sig till Reggio Emilia-pedagogikens idé om rummet som ”den tredje pedagogen”. LÄS MER

  3. 3. Att säga nej : En studie om barns integritet i dokumentationspraktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mette Hildingsson; Alexandra Kallo; [2019]
    Nyckelord :integritet; dokumentationspraktik; livsvärldsteori; förskollärare; förskolebarn;

    Sammanfattning : Det har länge funnits en tradition av att dokumentera i svensk förskola. Det förändrade undervisningsuppdraget i förskolan har även inneburit att dokumentation fått en större plats i verksamheten, men reflektioner kring etiskt hänsynstagande för barn har inte följt med i utvecklingen. LÄS MER