Sökning: "flerspråkighet i skolan"

Visar resultat 41 - 45 av 253 uppsatser innehållade orden flerspråkighet i skolan.

  1. 41. Språkliga asymmetrier och engelskans funktion i kommunikation mellan svenskspråkiga gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Rasmus Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Superdiversity; bilingualism; translanguaging; co-op games; gaming; Superdiversiteetti; monikielisyys; limittäiskielisyys; kaksinpeli; videopeli; Superdiversitet; flerspråkighet; transspråkande; co-op spel; spelande;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från perspektivet att alla elever i den svenska gymnasieskolan på ett eller annat sätt är flerspråkiga. Den virtuella kontexten och globalisering har bidragit till att ungdomar i gymnasieåldern möter och engagerar sig i sociala kontexter där engelskan fyller ett viktigt kommunikativt syfte. LÄS MER

  2. 42. Det transspråkande klassrummet - möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om transspråkande som arbetssätt för att stärka flerspråkiga elevers lärande i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Fahima Khan; Fleege Lina; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; translanguaging approaches; multilingualism; multilingualism as a resource; scaffolding; swedish compulsary school; grades 4–6; transspråkande; transspråkande arbetssätt; flerspråkighet; flerspråkighet som resurs; scaffolding; svensk grundskola; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade samhälle har den språkliga situationen inom svenska skolan förändrats markant de senaste åren och allt fler elever är flerspråkiga med olika förstaspråk. Som lärare är det viktigt att ta del av aktuell forskning för att på en vetenskaplig grund kunna göra val av arbetssätt för att utveckla kunskaper på ett inkluderande sätt hos alla elever. LÄS MER

  3. 43. Flerspråkiga elevers matematikinlärning : I relation till språk, interaktion/kommunikation och sociokulturell teori

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Julia Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; matematik; språk; kommunikation; interaktion; sociokulturell bakgrund;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i dagens skola ska planeras med hänsyn till flera olika aspekter. En sådan aspekt är att många elever är flerspråkiga och kommer med olika bakgrunder och erfarenheter. Det ställer krav på att lärare ska utforma en utvecklande undervisning som kan tillgodose elevers olika kunskaper och språk. LÄS MER

  4. 44. Naturvetenskaplig kompetens hos alla : En kvalitativ studie om språklig stöttning och studiehandledning i No-ämnena för elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Liselotte Howard; [2022]
    Nyckelord :grundskola; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; andraspråk; flerspråkighet; ämnesundervisning; studiehandledning; språkutveckling; språklig stöttning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna rapport har som syfte att undersöka och problematisera språkutvecklande arbete och studiehandledning i de naturvetenskapliga ämnena. Detta görs genom att fråga rektorer och lärare hur de operationaliserar språklig stöttning och studiehandledning i NO i mellanstadiet. LÄS MER

  5. 45. Digitala verktyg i ett flerspråkigt klassrum : En kvalitativ studie om digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Daulin; [2022]
    Nyckelord :digital tools; multilingualism; language development; vocabulary; primary school; digitala verktyg; flerspråkighet; språkutveckling; ordförråd; F-3;

    Sammanfattning : I och med samhällets växande mångfald samt digitaliseringen som bidragit med nya verktyg för lärande, behöver lärare se över hur digitala verktyg på olika sätt kan stödja elevers språkutveckling i skolan. Syftet med studien är att synliggöra lärares upplevelser kring digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling. LÄS MER