Sökning: "flerspråkighet i skolan"
Visar resultat 41 - 45 av 253 uppsatser innehållade orden flerspråkighet i skolan.
41. Språkliga asymmetrier och engelskans funktion i kommunikation mellan svenskspråkiga gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie utgår från perspektivet att alla elever i den svenska gymnasieskolan på ett eller annat sätt är flerspråkiga. Den virtuella kontexten och globalisering har bidragit till att ungdomar i gymnasieåldern möter och engagerar sig i sociala kontexter där engelskan fyller ett viktigt kommunikativt syfte. LÄS MER
42. Det transspråkande klassrummet - möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om transspråkande som arbetssätt för att stärka flerspråkiga elevers lärande i årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I dagens globaliserade samhälle har den språkliga situationen inom svenska skolan förändrats markant de senaste åren och allt fler elever är flerspråkiga med olika förstaspråk. Som lärare är det viktigt att ta del av aktuell forskning för att på en vetenskaplig grund kunna göra val av arbetssätt för att utveckla kunskaper på ett inkluderande sätt hos alla elever. LÄS MER
43. Flerspråkiga elevers matematikinlärning : I relation till språk, interaktion/kommunikation och sociokulturell teori
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Matematikundervisningen i dagens skola ska planeras med hänsyn till flera olika aspekter. En sådan aspekt är att många elever är flerspråkiga och kommer med olika bakgrunder och erfarenheter. Det ställer krav på att lärare ska utforma en utvecklande undervisning som kan tillgodose elevers olika kunskaper och språk. LÄS MER
44. Naturvetenskaplig kompetens hos alla : En kvalitativ studie om språklig stöttning och studiehandledning i No-ämnena för elever med svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna rapport har som syfte att undersöka och problematisera språkutvecklande arbete och studiehandledning i de naturvetenskapliga ämnena. Detta görs genom att fråga rektorer och lärare hur de operationaliserar språklig stöttning och studiehandledning i NO i mellanstadiet. LÄS MER
45. Digitala verktyg i ett flerspråkigt klassrum : En kvalitativ studie om digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I och med samhällets växande mångfald samt digitaliseringen som bidragit med nya verktyg för lärande, behöver lärare se över hur digitala verktyg på olika sätt kan stödja elevers språkutveckling i skolan. Syftet med studien är att synliggöra lärares upplevelser kring digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling. LÄS MER