Sökning: "fotboll analys"
Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden fotboll analys.
1. Spelet bakom orden : En kvantitativ analys av könsskillnader i fotbollsintervjuer
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I denna c-uppsats utforskas den könsrelaterade dynamiken i medierapportering av svensk fotboll. Studien analyserar videointervjuer från Herrallsvenskan och Damallsvenskan för att avslöja eventuella könsskillnader i sportjournalistik och dess inverkan på samhälleliga normer och värderingar. LÄS MER
2. Bollen är i rullning för en jämställd fotboll : En tematisk innehållsanalys om Sportbladets gestaltning av de svenska dam- och herrlandslagen i fotboll
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : This study’s aim and purpose was to analyze how the Swedish tabloid Sportbladet portrayed the Swedish women’s and men's national teams in soccer under two different championships, 2023 FIFA Women’s World Cup and UEFA Euro 2020. A thematic content analysis was used as the method to analyze 65 different articles from Sportbladet. LÄS MER
3. Uppblåsbart knäskydd
M1-uppsats, KTH/ProduktionsutvecklingSammanfattning : Inom idrott idag är knäskador en av de vanligaste skador som uppstår i sporter som innebandy eller fotboll exempelvis. Dessa knäskador innefattar skador som korsbandsskador, meniskskador och ledbandsskador för att nämna några. LÄS MER
4. Fotboll som maktmedel, den agendasättande kampen ochanklagelser om sportswashing : - en narrativ analys av medierapporteringen inför fotbolls-VM 2022 i Qatar
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Both Qatar and FIFA have been heavily criticised for the bribes and corruption resulting in Qatar obtaining the FIFA World Cup 2022. Over 6500 migrant workers in Qatar are said to have lost their lives during the construction of new arenas, and the media is an essential part for this being acknowledged. LÄS MER
5. Varumärkesbyggande inom professionell fotboll: Sociala mediers påverkan : En kvalitativ studie på fyra allsvenska fotbollsklubbar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till forskningen kring hur SMMS kan gynna professionella fotbollsklubbar i deras varumärkesarbete. Studien ämnar specifikt att fylla luckan i forskningen kring de senaste trenderna på sociala medier. LÄS MER