Sökning: "frågeställning biologi"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden frågeställning biologi.

  1. 6. Sexualitet i skolan : Läromedelsframställning av sexualitet och könsdrift i samlevnadsundervisningen, år 1955-2014.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amalia Clausson; [2014]
    Nyckelord :Samlevnadsundervisning; sexualitet; könsdrift; heteronormativitet; heterosexuell matris;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersökte hur implementeringen av samlevnadsundervisningen sett ut sedan 1955 genom analys av läroplaner samt läromedel ämnade för ämnet, med heteronormativitet, den heterosexuella matrisen och heterosexuellt perspektiv i åtanke. Följande frågeställning besvarades: Framställs könsdrift och sexualitet genom olika sexuella perspektiv i läromedlen under tidsperioden 1955-2014? På vilket sätt? Hur stort utrymme ges förklaringar av begreppen könsdrift och sexualitet i läromedlen under perioden? Har det ökat sedan 1955? Vilka former av könsdrifter och sexualiteter framställs i text och bild? Materialet som undersöktes var läromedel avsedda för grundskolans undervisning i biologi och naturkunskap. LÄS MER

  2. 7. Träningstights- funktion, material och aktuella trender

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :JOHANNA BÖRJESSON; OLIVIA TANEMAR; LOUISE AL BERAKDAR; [2013]
    Nyckelord :Träningstights; Funktion; Designprocess; Anatomi biologi; Aktiva träningsmaterial;

    Sammanfattning : Vad kunden har för önskemål kring utformandet på ett par damträningstights med hänsyn taget till funktion, material och aktuella trender, är en frågeställning som tillämpats och undersökts i aktuell studie. Detta har vidare format den centrala forskningsfrågan samt en underfråga som är ”mäter sig marknadens utbud av damträningstights med vad kunden efterfrågar?” Syftet med denna studie är att ta fram alternativ på visuella modeller och en kravspecifikation av damträningstights. LÄS MER

  3. 8. Våld i film : En evolutionärbiologisk förklaring till vår fascination

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexander Felsing; [2012]
    Nyckelord :violence; film; films; cinema; film violence; Hollywood; evolution; evolutionary biology; biology; Torben Grodal; Grodal; Social constructivism; audio visual perception; brain science; mirror neurons; mirror neuron; biocultural; våld; film; filmer; filmvåld; Hollywood; evolution; evolutionärbiologi; biologi; Torben Grodal; Grodal; socialkonstruktivism; audiovisuell perception; hjärnforskning; spegelneuroner; spegelneuron; biokulturell; forskningsöversikt; c-uppsats;

    Sammanfattning : Denna uppsatsen undersöker varför våld i film är så utbrett och populärt. Jag använder mig av ett evolutionärbiologiskt perspektiv, som tidigare inte använts vid filmforskning i så stor utsträckning. Istället har filmforskning och andra studier på människans beteende oftast utgått ifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Vegetation för skuggiga och torra ståndorter : med fokus på urbana miljöer

    Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)

    Författare :Charlotte Svedlund; [2011]
    Nyckelord :skugga; torr; ståndortsanpassning; ståndort; växtlista;

    Sammanfattning : När man arbetar med gröna miljöer ställs man ibland inför problematiska platser där ingenting verkar överleva. Ett exempel är platser med skuggiga och torra ståndorter. Växter är beroende av solljus och vatten för att leva således kan det vara svårt att hålla dessa platser grönskande. LÄS MER

  5. 10. "Biologi är äckligt, fysik tråkigt och kemi svårt": att lära sig naturvetenskap i dagens grund- och gymnasieskola

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Maria Gomez; [2007]
    Nyckelord :naturvetenskap; undervisning; elevattityder; lärande; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete har varit observerade och dokumenterade uttryck för negativa elevattityder till naturvetenskapliga ämnen. En inledande frågeställning har rört hur utbredda sådana attityder är på grundskolan och gymnasieskolan idag. LÄS MER