Sökning: "genus leksaker förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade orden genus leksaker förskolan.

  1. 21. Barns lek i förskolan : en studie om eventuella skillnader ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Berggren; Elin Vikman; [2016]
    Nyckelord :pedagoger; flickor; pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka och studera flickors och pojkars lek i förskolan. Vi valde att fokusera på genusperspektivet med en inriktning på eventuella skillnader i flickors och pojkars lek. Vi tog stöd i läroplanen som nämner att barn ska få leka i en trygg miljö där leken ska vara rolig. LÄS MER

  2. 22. Barns populärkulturellt inspirerade lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nyman Holkkola; Yvette Ohlsson; [2015]
    Nyckelord :Barns lek; populärkultur; förskola; genus; normer;

    Sammanfattning : Det som klassas som populärkultur finns idag tillgängligt för barn via många kommunikationskanaler. De kan relativt enkelt komma i kontakt med bland annat olika mediekaraktärer genom filmer, digitala spel och smartplattor som finns mer lättillgängligt i dagens samhälle, främst i hemmet men även till viss del i förskolan. LÄS MER

  3. 23. När Hulken mötte Barbie : -Pedagogers förhållningssätt till könsstereotypa leksaker i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Fannie Grunnlid Takala; [2015]
    Nyckelord :Gender; preeschool; stereotypical; toys; Förskola; genus; leksaker; stereotyp;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how preschool teachers reason about gender stereotypical and gender neutral toys and other material. I would also like to see how the pedagogues reason about gender segregation when it comes to toys. To investigate the issue, I have interviewed three pedagogues from different preschools. LÄS MER

  4. 24. Egentligen får dom inte säga att det är killek eller tjejlek, för då leker inte man tillsammans : En kvalitativ studie om förskolebarns syn på genus i förhållande till lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Helena Haegerström; [2014]
    Nyckelord :Preschool; gender; heterosexual norm; equality work; gender patterns.; Förskola; genus; heterosexuell norm; jämställdhetsarbete; könsmönster.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva och förstå könsmönster i förskolebarns samtal omkring lek. Tidigare forskning har visat att den rådande normen i förskolan är den heterosexuella normen. Studier har visat att man inte vet hur många förskolor som arbetar med jämställdhet för att det inte finns någon skyldighet att rapportera det. LÄS MER

  5. 25. Förskolebarns inomhuslek ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Malmberg; [2014]
    Nyckelord :flickor; förskola; genus; innemiljö; lek; lekmaterial; pojkar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskolebarns (3-5 år) lek inomhus ur ett genusperspektiv. Syftet med denna studie är att undersöka hur flickor och pojkar använder och leker i innemiljön på förskolan, samt vilket lekmaterial de väljer i sina lekar. LÄS MER