Sökning: "genusperspektiv kultur"

Visar resultat 11 - 15 av 202 uppsatser innehållade orden genusperspektiv kultur.

  1. 11. Vad är det här för konstig mojäng? : En litteraturdidaktisk studie av skönlitteratur för barn i årkurs 4–6 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Gottberg; Lina Eklund; [2023]
    Nyckelord :genus; genusperspektiv; litteraturdidaktik; normkritik; skönlitteratur; stereotyper; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur aktuell skönlitteratur för barn i åldrarna 9 -12 år förmedlar genus och traditionella könsnormer. Studien syftar också till att undersöka hur värden som förmedlas i litteraturen korrelerar med läroplanens värdegrund. För att genomföra studien använder vi diskursanalys som metod. LÄS MER

  2. 12. Idrottskulturens påverkan på självkänslan – ur ett genusperspektiv : ”Ingenting är någonsin perfekt, även fast det är väldigt bra”

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hanna Åkerqvist; Stina Kåresjö Nelson; [2023]
    Nyckelord :Self-esteem; teamsports; sports culture; culture of silence; gender; performance; ideal; Självkänsla; lagidrott; idrottskultur; tystnadskultur; genus; prestation; ideal;

    Sammanfattning : I Sverige finns en allmän uppfattning om att idrotten är god och har en positiv inverkan på såväl individ som samhälle. Däremot är idrottens roll komplex och forskningen på huruvida det finns en korrelation mellan idrottsdeltagande och upplevd självkänsla är mer delad. LÄS MER

  3. 13. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  4. 14. Var är papporna? : En studie om hur barnlitteratur kan användas i syfte att synliggöra och motverka könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Salonen; Tina Talal; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; barnlitteratur; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att lyfta fram kvinnligt respektive manligt föräldraskap i barnlitterära böcker och varför lärare bör presentera detta i skolan för att synliggöra och motverka könsmönster. Vår studie handlar om att utifrån barnlitteratur synliggöra och motverka könsmönster och detta har vi kopplat till ett genusperspektiv och litteraturdidaktiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 15. Litterära gråzoner : En analys av prosalyriska verks didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Leonard Lidén; Per Sahlén; [2023]
    Nyckelord :Aniara; Ædnan; prosalyrik; affordans.;

    Sammanfattning : Former studies shows that teachers and students often experience lyric poetry as complicated and inaccessible. Simultaneously, there are multiple studies that shows the benefits of learning about lyric poetry, and the importance of working with the fundamental values of the school system. LÄS MER