Sökning: "grupp belöning"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden grupp belöning.

  1. 16. Vad, hur och varför? : - Om mått och mätning i fyra små tillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Barbro Andersson; Beatrice Örnborg; Nejla Hassanova Sürer; [2014]
    Nyckelord :Small businesses; financial and non-financial measures; formal and informal communications; corporate goals and the measurement purpose.; Små företag; finansiella och icke-finansiella mått; formell och informell kommunikation; företagsmål och mätningens syfte.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem Ett generellt problem är att forskning baserad på små och medelstora företag är mycket liten, med avseende på ekonomistyrning samt mätning av resultat. Syfte Syftet är att beskriva och analysera vilka mått som används i fyra små tillverkande företag. LÄS MER

  2. 17. Bedömning, betyg och affekt : Gymnasieelevers resonemang om sin del i betygsprocessen och deras reaktioner vid upplevelsen av ett orättvist betyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Victoria Kahlroth; [2013]
    Nyckelord :Studieansvar; betyg; bedömningskunskap; valfrihet; orättvisa; självkänsla;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och skildrar hur en grupp gymnasieelever resonerar angående det egna studieansvaret och betygsupplevelser med fokus på betygens (o)rättviseaspekt. Den teoretiska bakgrunden ger läsaren en inblick i den moderna skolan för att förstå vad som förväntas av elever och varför skolan ser ut som den gör. LÄS MER

  3. 18. Monetära ersättningar : Ur ett rättviseperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Amina Pilav; Angelica Orheim; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem:Belöningssystem alltid varit ett styrverktyg där ledning med dess hjälp försökt att bidra till att medarbetare blir motiverade till att öka sin produktivitet och på så sätt bidra till organisationens lönsamhet. Men att försöka förstå de icke-ekonomiska effekterna av olika belöningssystem har bidragit till att försöka skapa en ökad förståelse för organisatorisk rättvisa. LÄS MER

  4. 19. Kreativitet kan både initieras, vårdas och utvecklas.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ronny Elovsson; Aylin Akyuz; [2012]
    Nyckelord :Innovation; kreativitet; motivation; belöning; personlighet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte; Vårt syfte med studien är att lära oss om man kan styra ett kreativt beteende och i så fall vilka faktorer som kan påverka detta, dels beroende på företagets styrmedel och dels förhållandet mellan individ och grupp. Metod: Studien är en kvalitativ studie med ett induktivt förhållningssätt i form av en fallstudie där vi under en period hösten 2011 studerade ett företag inom distanshandel. LÄS MER

  5. 20. YES!!! I CAN! - En fallstudie om frontpersonalens uppfattning om organisatorisk socialisation i hotellbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emelie Lindblad; Gabriel Sven Mascaro Fredriksson; Johan Wahlström; [2010]
    Nyckelord :servicemötet; servicekultur; organisatorisk socialisation; socialisationstaktiker; introduktion; utbildning träning; belöning; feedback beröm; mentorskap; vägledning karriärplanering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Titel: YES!!! I CAN! - En fallstudie om frontpersonalens uppfattning om organisatorisk socialisation i hotellbranschen Författare: Emelie Lindblad, Gabriel Mascaró Fredriksson, & Johan Wahlström Handledare: Katja Lindqvist & Ulrika Westrup Syfte: Syftet med vår uppsats är att öka kunskapen om organisatorisk socialisation i hotellbranschen och hur frontpersonalen uppfattar de förutsättningar och verktyg organisationen förser dem med för att kunna socialiseras in i servicekulturen och agera väl i servicemötet. Frågeställning: Vilka förutsättningar och socialisationsverktyg förser organisationer i hotellbranschen sina anställda med och hur stämmer dessa överens med frontpersonalens uppfattning om vad som behövs för att effektivt integreras in i servicekulturen och agera väl i sitt arbete/servicemötet? Metod: För vårt syfte fann vi det lämpligt att undersöka frontpersonalens perspektiv på organisationens servicekultur och socialisation genom kvalitativa forskningsintervjuer och kvalitativa dokumentanalyser. LÄS MER