Sökning: "guitar education"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden guitar education.

  1. 11. Klang, form, struktur eller funktion? : En kvalitativ studie i hur gitarrlärare och gitarrelever ser på ackordundervisning på elgitarr.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Kvarnbrink; [2019]
    Nyckelord :electric guitar; chords; guitar chords; CAGED; drop 2; chord scales; guitar education.; Elgitarr; ackord; gitarrackord; CAGED; drop 2; chord scales; elgitarrmetodik.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how a small selection of guitar teachers go about to teach chords on electric guitar, as well as how a small selection of guitar students have experienced the phenomena during their studies. To answer the research questions, two experienced guitar teacher and two guitar students were subjects to qualitative interviews. LÄS MER

  2. 12. Ergonomiskt gitarrspel. Hur kan hälsosammare musicerande ge ett bättre musikaliskt resultat?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :David Johannesson; [2018]
    Nyckelord :ergonomi; gitarr; hållning; improvisation; teknik; video; övning; ergonomics; guitar; practice; posture; technique; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Do ergonomics have more functions than preventing injuries? This study examines how four guitarists can benefit from playing with ergonomics in focus. The study examines how it helps their endurance, technique, focus and relaxation while playing guitar. The guitarists have been given instructions on how to practice more ergonomically. LÄS MER

  3. 13. YouTube som resurs för lärande av improviserat solospel : En studie av den virtuella gitarrläraren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Christoffer Sjösten; [2018]
    Nyckelord :YouTube; learning; improvise; guitar; solo; blues; music education;

    Sammanfattning : This study focus on six video tutorials found on YouTube that teach how to improvise blues guitar solos. The study has grounded theory as its theoretical perspective and uses two kinds of scientific observations: unstructured and structured. LÄS MER

  4. 14. Bör vi flippa gitarrlektionen? En intervjustudie i flipped classrooms potential för gitarrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Carl Wictorin; [2018]
    Nyckelord :gitarrlärare; flipped classroom; läromedel; videor; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; guitar teacher; teaching materials; videos; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att titta på de potentiella för- och nackdelarna med att använda flipped classroom som metod i gitarrundervisning. Vidare så ämnar den identifiera ett antal riktlinjer för hur videomaterial skulle kunna utformas för den här typen av gitarrundervisning. LÄS MER

  5. 15. Pentatonik för gitarrister : en studie av gitarristers pentatoniska förkunskaper inom högre musikutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Peter Nylander; [2018]
    Nyckelord :Guitar; pentatonic; improvisation; jazz; college of music; Gitarr; pentatonik; improvisation; jazz; musikhögskolor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gitarrlärares syn på studenters förkunskaper inom pentatonik då de börjar inom högre musikutbildning. Metoden för studien bygger på kvalitativa intervjuer av tre erfarna gitarrpedagoger med flera decennier bakom sig inom högskola och folkhögskola. LÄS MER