Sökning: "guitar education"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden guitar education.

  1. 21. Att undervisa synskadade elever i klassisk gitarr : En intervjustudie av gitarrlärares syn på hur musikundervisning kan bedrivas med synskadade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Achilleas Manisalis; [2016]
    Nyckelord :Music; guitar; classical guitar teaching instruction; visually impaired; blind; didactic perspective; Musik; gitarr; klassisk gitarr undervisning; synskadade; blind; didaktiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien att undersöka hur gitarrlärare arbetar med synskadade elever i klassisk gitarrundervisning, målet är att underlätta lärares arbete när det gäller att undervisa just synskadade elever i klassisk gitarr. Studiens forskningsfrågor är: Vad arbetar gitarrlärare med i sin undervisning med synskadade gitarrelever? På vilka sätt arbetar gitarrlärare med synskadade elever? Varför väljer lärare att arbeta som de gör? Studiens metod utgörs av intervjuer med lärare och elever samt och observationer av övningar och andra hjälpmedel lärare använder i sitt arbete med synskadade elever och hur de arbetar med dessa hjälpmedel. LÄS MER

  2. 22. Musik genom livet - en studie om fyra pensionärer som lär sig att spela elbas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Fredrik Persson; [2016]
    Nyckelord :pensionärer; elbasundervisning; motivation; livslångt lärande; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; seniors; bass guitar teaching; lifelong learning; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra pensionärer ser på sin motivation och lärandeprocess samt undersöka vad som krävs av en lärare som undervisar äldre elever. I studien har fyra pensionärer intervjuats, undervisats i elbas och observerats. LÄS MER

  3. 23. Är det här flamenco? – En studie om möjligheter och svårigheter i interkulturellt lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :David Kappelmark; [2016]
    Nyckelord :Flamenco; gitarr; interkulturellt lärande; komposition; musik; musikpedagogik; utbildningsvetenskap. Composition; educational science; guitar; intercultural learning; music; music education.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I vilken mån kan man som svensk gitarrist spela och komponera autentisk flamencomusik? Denna studie bygger på författarens egen konstnärliga praktik som svensk flamencogitarrist. Tre spanska flamencogitarrister har fått lyssna till inspelningar av två av författarens kompositioner, kommentera inspelningarna och svara på en serie intervjufrågor. LÄS MER

  4. 24. Slav under halsen : en undersökning av gitarrens asymmetri- och matrisegenskap och hur lärare upplever att egenskaperna påverkar gitarrelevers taktila association mellan musikteori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emil Oskar Emanuel Hedberg; [2016]
    Nyckelord :Fretboard; Guitar tuition; Asymmetry property; Matrix property; CAGED-system; Greppbräda; Gitarrundervisning; Asymmetriegenskap; Matrisegenskap; CAGED-system;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur tre olika gitarrlärare upplever att gitarrens asymmetri- samt matrisegenskap kan påverka elevers förståelse för greppbrädan och musikteori. Syftet är också att undersöka hur lärarna relaterar musikteori till greppbrädan, hur de använder sig av olika mönster och visualiseringstekniker - så som CAGED-systemet, ett system som är baserat på de öppna ackorden C, A, G, E och D - och vilka verktyg de använder för att visa hur teoretiska kunskaper kan omsättas i praktiken. LÄS MER

  5. 25. Mellan klaviatur och greppbräda: praktisk tillämpning av gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kristopher Ståhlgren; [2016]
    Nyckelord :Gitarr; Gehörs- och musiklära; Gitarrpedagogik; Musikteori; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Guitar; Music theory; Ear training; Guitar pedagogy; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hur gymnasieelever med gitarr som instrument omsätter kunskaper i gehörs- och musiklära till praktik. Syftet är att undersöka förhållandet mellan teori och spel på det egna instrumentet och att identifiera metoder som kan stärka interaktionen mellan teori och praktik. LÄS MER