Sökning: "guitar education"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden guitar education.

  1. 16. Så ni spelar jazz  : Lärares perspektiv om jazz i gitarrundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Karl Dotzek; [2018]
    Nyckelord :Jazz; Gitarrundervisning; Genrer; Övning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få en överblick om hur gitarrlärare undervisar jazz på estetiska programmet med inriktning musik. Detta är en kvalitativ studie där tre gitarrlärare från södra Sverige intervjuades för att få fram det empiriska materialet. LÄS MER

  2. 17. Nisch eller genrebredd? : en studie av undervisningsinnehåll i fråga om genrer inom akustisk gitarrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Katarina Jältfors; [2017]
    Nyckelord :Guitar; guitar education; music genre; genre width; music and culture school; Gitarr; gitarrundervisning; genre; genrebredd; musik kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger som undervisar i akustisk, nylonsträngad gitarr inom musik-och kulturskolan förhåller sig till musikgenrer i undervisningsinnehållet. Detta har studerats med avseende på hur repertoaren väljs genremässigt och vad som har inverkan på detta. LÄS MER

  3. 18. Vardag blir musik – en pedagogisk studie om improvisation i vardagen och i musiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tim Carlstedt; [2017]
    Nyckelord :Educational Science; Student perspective; Pedagogics; Improvisation; Guitar tuition; Music Education Improvisation; Gitarrundervisning; Pedagogik; Elevperspektiv; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Är improvisation på gitarr liktydigt med att spela gitarrsolo? Bakgrunden till denna undersökning är att många gitarrelever tycks omfatta denna åsikt. Denna studie syftar till att förstå hur gymnasieelever uppfattar improvisation i vardagen och i musik samt att utveckla en pedagogik som bygger på elevens individuella förståelse av improvisation. LÄS MER

  4. 19. Extra anpassningar i musikundervisningen. Utvärdering av ett digitalt undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Marie Rosenqvist; [2017]
    Nyckelord :extra adjustments; Musikpedagogik Digital music lessons; Utbildningsvetenskap; Extra anpassning; kvalitativ undersökning; digitala musiklektioner; qualitative methods; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur ett digitalt undervisningsmaterial i skolämnet musik kan fungera för elever som är i behov av extra anpassningar (stödinsatser). Tre metoder har använts för att få en djupare förståelse av elevernas åsikter om det digitala materialet och undervisningsformen. LÄS MER

  5. 20. Iscensätta övning : gitarrlärares iscensättande av övningsstrategier på enskilda gitarrlektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Hampus Lundgren; [2017]
    Nyckelord :guitar; lessons; education; staging; practice; strategy; multimodality; design; gitarrundervisning; undervisningssituationer; iscensättande; övningsstrategier; multimodalitet; design.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och analysera hur gitarrlärare iscensätter övningsstrategier i enskild undervisning på gymnasial nivå eller motsvarande. I studien har ett multimodalt och designteoretiskt perspektiv använts. LÄS MER