Sökning: "högskola pedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 459 uppsatser innehållade orden högskola pedagogik.

  1. 11. Vad gör jag? : En vetenskaplig essä om förskollärarpraktiken och det sociokulturella lärandets ideologiska konturer

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Monica Mitlin; [2023]
    Nyckelord :Preschool; autism; practical knowledge; sociocultural pedagogy; capitalist ideology; ordinary language philosophy; Marxist psychoanalysis; Förskola; autism; praktisk kunskap; sociokulturell pedagogik; kapitalistisk ideologi; vardagsspråksfilosofi; marxistisk psykoanalys;

    Sammanfattning : This essay sets out to examine my own practical knowledge as a socioculturally inspired preschool teacher conditioned by a capitalist ideology. Louis Althusser’s concept of ideology,as something reproduced by daily human actions, is used and the focus rests on language, or rather language use, especially in relation to the ‘autistic child’ as met in the preschool context. LÄS MER

  2. 12. Inkludering på fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares beskrivningar och arbete med inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ivan Jozic; Yosef Odisho Chamoun; [2023]
    Nyckelord :leisure center; inclusion; exclusion; participation; differentiation; fritidshem; Inkludering; exkludering; delaktighet; differentiering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur inkludering beskrivs av fritidshemslärare och hur inkluderingsarbetet organiseras, samt vilka utmaningar som finns med det. Idén till studien har väckts utifrån tidigare kurser och erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning där det har visat sig att inkludering på fritidshemmet är en viktig faktor för en god skolframgång. LÄS MER

  3. 13. Fritidshemslärarens roll i arbetet med nyanlända elever : En undersökning av bemötande och strategier för inkludering av nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Görkem Görgülü; Stephanie Ahern; [2023]
    Nyckelord :Newly arrived; inclusion; leisure pedagogy; sociocultural pedagogy; relational pedagogy; Nyanlända; inkludering; fritidspedagogik; sociokulturell pedagogik; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : This qualitative study explores how Swedish leisure-time teachers support newly arrived pupils in Stockholm. The study is based on semi-structured interviews with after-school teachers who work with newly arrived pupils. The aim is to identify how the teachers treat newly arrived pupils and what strategies they use when it comes to including them. LÄS MER

  4. 14. Matematikångest hos elever i högstadium och gymnasium. Ett urval av manifestationer, konsekvenser och aspekter av undervisningen som har intresserat forskningen.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Carlander; [2022-12-14]
    Nyckelord :matematikångest; elever; lärare; beteende; metoder; samarbeta; feedback; samtala; mindfulness;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att få kunskap om vad forskningen behandlar vad gäller hur matematikångest tar sig i uttryck, dess konsekvenser och undervisningens betydelse. Metod: Examensarbetet innefattar en allmän litteraturstudie, som syftar till att ge en bild över forskningsläget i ämnet matematikångest hos elever på högstadium och gymnasium. LÄS MER

  5. 15. Mångkulturell barnlitteratur : - Praktisera interkulturell pedagogik för att förverkliga interkulturellt lärande i svenskundervisningen i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Michael Manzano Niegemann; [2022]
    Nyckelord :Multicultural literature; intercultural perspective; interculturality; the intercultural pedagogical perspective; intercultural learning and intercultural competence;

    Sammanfattning : Multicultural literature can sometimes act as a window, a mirror or a sliding glass door that introduces people to different worlds that are real or unreal, familiar, or strange. Through these windows, the reader gets an insight into the lives of others, inviting readers to reflect on their views and environment. LÄS MER