Sökning: "Monica Mitlin"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Monica Mitlin.

  1. 1. Vad gör jag? : En vetenskaplig essä om förskollärarpraktiken och det sociokulturella lärandets ideologiska konturer

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Monica Mitlin; [2023]
    Nyckelord :Preschool; autism; practical knowledge; sociocultural pedagogy; capitalist ideology; ordinary language philosophy; Marxist psychoanalysis; Förskola; autism; praktisk kunskap; sociokulturell pedagogik; kapitalistisk ideologi; vardagsspråksfilosofi; marxistisk psykoanalys;

    Sammanfattning : This essay sets out to examine my own practical knowledge as a socioculturally inspired preschool teacher conditioned by a capitalist ideology. Louis Althusser’s concept of ideology,as something reproduced by daily human actions, is used and the focus rests on language, or rather language use, especially in relation to the ‘autistic child’ as met in the preschool context. LÄS MER

  2. 2. Att förstå Sara : En förskollärares självreflektion

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Monica Hamberg Mitlin; [2021]
    Nyckelord :förskola; språk; LpFö 18; omsorg; särskilt stöd; vardagsspråksfilosofi;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän, som den utformats på Centrum för praktisk kunskap på Södertörns högskola, undersöker jag genom mitt eget exempel mötet mellan en förskollärare och ett barn med rörig bakgrund och så kallade ”utmaningar” i svenska språket. Jag visar hur den till viss del kluvna pedagogiska idén i läroplanen (LpFö 18) ställer till det för min förståelse av barnet. LÄS MER

  3. 3. Vad är meningen? : Om tid för omsorg och berättelser i den målstyrda förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Monica Hamberg Mitlin; [2019]
    Nyckelord :posthumanism; practical knowledge; preschool; care; meaning; time; matter; quality; new public management; posthumanism; praktisk kunskap; förskola; omsorg; mening; tid; materia; kvalitet; målstyrning;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän undersöker jag det i förskolan bärande begreppet ”mening”, i diskussion med ett antal andra texter. Utgångspunkten är att förstå ”meningen” som den kommit att beskrivas i en poststrukturell och postmodern teorivärld, det vill säga (delvis) språkligt konstruerad och kontextuell. LÄS MER