Sökning: "högskolan dalarna 2018"

Visar resultat 1 - 5 av 746 uppsatser innehållade orden högskolan dalarna 2018.

  1. 1. Populism i Socialdemokraternas Almedalstal : En idealtypsanalys av Socialdemokraternas tal i Almedalen valåren 2010, 2014, 2018 & 2022

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emma Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Populism; speeches in Almedalen; the Social Democrats and Sweden;

    Sammanfattning : This study aims to examine the existence of populism in campaign speeches held by the Swedish party the Social Democrats in the election years 2010, 2014, 2018 and 2022 in Almedalen. By attempting to answer if there is any populism in the party´s speeches, and if the populism has increased over the years, the essay will analyze the speeches using a qualitative text analysis and a descriptive idea analysis. LÄS MER

  2. 2. Unveiling the Art of Discourse : A Genre Analysis of Ballet Reviews

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Annika Höglind; [2024]
    Nyckelord :Ballet Reviews; Genre; Genre Analysis; Discourse Community; Move Analysis;

    Sammanfattning : This is a genre analysis study in linguistics whose purpose is to identify the structure of a Ballet Review using Swalesian move analysis. Whilst the review genre has been explored in the past (e.g., de Jong, & Burgers, 2018; Nodoushan & Montazeran, 2012; Taboada, 2011) there have been no dedicated studies on Ballet Reviews. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av tillitsfulla relationer mellan barn och pedagog i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om betydelsen av tillitsfulla relationer i förskolan - för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Evelina Holmlund; [2024]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; tillitsfulla relationer; relationskompetens; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan står det att förskollärare ska ansvara över att barnen får goda förutsättningar att bygga upp tillitsfulla relationer och känna sig trygga i gruppen (Skolverket,2018, s. 15). LÄS MER

  4. 4. Fri lek : Förskollärares förhållningsätt och deltagande i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ingebjørg Spjeld Klemetsen; Terece Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Lek; Fri lek; Förskolan; Förskollärare; Barn; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s.8) beskriver leken som grunden för utveckling, lärande och välbefinnande, samt att den ska ha en central plats i utbildningen. Vidare i styrdokumentet beskrivs leken som initierad av vuxna eller av barnen själva. LÄS MER

  5. 5. ”Vädret har fått fnatt, säger Olga Os” : En studie om fem bilderböckers didaktiska potential i förskolans undervisning om miljöproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Augustsson; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; miljöproblem; didaktik; förskola; undervisning; ekokritik; troper; narratologi; texttyper; multimodal analys;

    Sammanfattning : Utbildningen i förskolan ska vara rolig, lärorik och förmedla en positiv framtidstro (Skolverket 2018, s. 5, 9) vilket kan vara problematiskt i förskolans undervisning om miljöproblem då det både kan vara skrämmande och oroande för barn (Ärlemalm-Hagsér 2022, s. 109). LÄS MER