Sökning: "historiska datorspel"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden historiska datorspel.

  1. 1. Nordamerikanska urfolk och stereotyper : En analys av karaktärsdesign i fyra västerländska äventyrsspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johannes Alkhed; [2023]
    Nyckelord :Stereotyper; ursprungsamerikaner; datorspel; historia; karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Minoriteter avbildas ofta på negativa sätt och det kan ha verkliga konsekvenser för de som identifierar sig med dessa minoritetsgrupper. Den här studien var intresserad av att se hur ursprungsamerikaner skildrades i spel i förhållande till verkliga motsvarigheter från historia. LÄS MER

  2. 2. Spel, historia och faktatexter : Vilken sorts textbaserad fakta i historiska datorspel finner spelaren mer intressant?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oscar Mackenrott; [2021]
    Nyckelord :Historiska spel; textrutor; serious games; abstrakta spel; lärande;

    Sammanfattning : Det finns olika sätt att presentera historisk fakta i historiska spel, vars material vanligtvis sammanfattas och förenklas för att förbättra spelarupplevelsen. I och med teknologiska framsteg inom serious games har spelmekanik och grafik ersatt skriftlig information. LÄS MER

  3. 3. Datorspel i historieundervisningen: Upplev historien

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Engqvist; [2020]
    Nyckelord :Aktörsperspektiv; Datorspel i undervisningen; Historieundervisning; Idealistisk historiesyn; Materialistisk historiesyn; Strukturperspektiv;

    Sammanfattning : I dagens Sverige är det hälften av alla ungdomar mellan 9–18 år som spelar datorspel och det är som störst mellan åldrarna 9–12 då 79% uppger att de spelat datorspel. Nya studier har visat att datorspel är ett effektivt sätt att lära sig på men det saknas en bredare och djupare forskning om hur datorspel kan anpassas till undervisning inom historieämnet. LÄS MER

  4. 4. Populärhistoria och historiemedvetande genom historiska datorspel E-n undersökning av lärandepotential kopplat till historiemedvetande i datorspelet Europa Universalis IV

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Andreas Wendelsson; [2019]
    Nyckelord :Historical Consciousness; Use of History; Life-long Learning; Europa Universalis IV; Games; The Swedish Empire; Popular History;

    Sammanfattning : This bachelor thesis examines the PC-game Europa Universalis IV and its potential as a learning tool to develop players historical consciousness. The thesis also researches and compares Europa Universalis IV:s historical content and use of history to what is characteristic of popular history. LÄS MER

  5. 5. Man kan liksom inte bara säga ”spela det” – Elevers och lärares åsikter om historiecentrerade datorspel i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lukas Härnberg; [2018]
    Nyckelord :historiska datorspel; historiskt tänkande;

    Sammanfattning : I denna undersökning besvaras frågorna om elevers och lärares attityder och åsikter omanvändningen av historiska datorspel i historieundervisningen samt om elever som spelarhistoriska datorspel i grupp ger uttryck för historiskt tänkande. De teoretiska perspektivenär grundade i såväl historiedidaktisk forskning om huruvida historiska datorspel kan varahjälpsamma verktyg i historieundervisningen som historiedidaktik enligt den Anglo-Amerikanska traditionen. LÄS MER