Sökning: "hot i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 282 uppsatser innehållade orden hot i skolan.
1. Vem bär ansvaret? : En studie om gymnasielärares perspektiv på HBTQIA+-inkludering inom skolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : HBTQIA+-personers ökade risk för psykisk ohälsa är nära kopplad till minoritetsstress, vilket innebär att dessa personer ofta utsätts för kränkningar, hot och diskriminering. Detta resulterar i en märkbar skillnad i upplevd psykisk ohälsa jämfört med personer som inte identifierar sig som en HBTQIA-person, då samhället övervägande formas efter en heteronormativ modell. LÄS MER
2. Lärares utsatthet i fritidshemmet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I en kvantitativ enkätundersökning med kvalitativa inslag, undersöks fritidspersonalens utsatthet för hot och våld av elever. Detta efter att det har förekommit mycket medierapportering om elever som har utsatt sina lärare för olika typer av våld. Enligt tidigare forskning är lärares utsatthet ett problem internationellt och nationellt. LÄS MER
3. Optimizing Cyber Security Gap Analysis for Legacy Railway Control Systems : A Proposed New Gap Analysis Process using CIS Benchmarks™
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The global concern over cyber security threats to railway control systems is growing due to the factual and potential threats that could lead to severe consequences, including disruption, derailment, and collision. Legacy railway control systems, which were not originally designed with cyber security in mind, are particularly vulnerable to common cyber attacks. LÄS MER
4. Talet om hot och våld i skolan : En diskursanalytisk studie av tidningen Läraren
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra hur diskursen om hot och våld i skolan konstrueras genom diskursiva sanningar i tidningen Läraren, samt hur denna diskurs kan förstås i relation till kompetens inom ramen för läraryrket. Syftet delades in i två forskningsfrågor, där den andra frågeställningen utgick från resultatet av den första: 1. LÄS MER
5. Multi-crop solutions for sustainable agriculture : A Minor Field Study in Ratchaburi, Thailand
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Agriculture is facing many challenges, such as decreased biodiversity, soil erosion, water scarcity, and social inequality, because of industrial farming and its focus on high yields at the expense of sustainability. This also includes Thailand and the province of Ratchaburi. LÄS MER