Sökning: "human rights based language"

Visar resultat 21 - 25 av 52 uppsatser innehållade orden human rights based language.

  1. 21. Barnmorskans upplevelser och uppfattningar av professionella, sociokulturella och hälsoekonomiska barriärer som hindrar kvinnor att bestämma över sin egen kropp. : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa

    Författare :Elin Hultman; Therese Skarp; [2018]
    Nyckelord :autonomy; barriers; health economic; midwife; professional; social and women; Autonomi; barnmorska; barriärer; hälsoekonomiska; kvinnor; professionella; självbestämmande och sociala.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sexuell och reproduktiv hälsa är en mänsklig rättighet och innefattar rätten att ta beslut gällande sin egen kropp och sin vård. Barnmorskan träffar och vårdar mestadels kvinnor i sitt arbete och har en viktig roll i att värna och främja kvinnors rätt. LÄS MER

  2. 22. Åtgärdsprogram - formulering och ansvar

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Alexis; Helena Fernström; [2018]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; ansvarsfördelning; läs- och skrivsvårigheter; socioekonomiska skillnader; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragMed det här arbetet vill vi betona vikten av att de läs- och skrivmetoder som skrivs in i åtgärdsprogrammen ska vara adekvata åtgärder och att dessa inte görs slentrianmässigt. För att styrka elevens rättigheter bör åtgärdsprogram formuleras på likvärdigt sätt oberoende av vilken skola hen går i. LÄS MER

  3. 23. Rättfärdigandet av det extrema : En diskursanalys av säkerhetiseringen av droger i Filippinerna

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Karl Jonsson; [2018]
    Nyckelord :securitization; drugs; Philippines; discourse analysis; Copenhagen School; extra- judicial executions; otherness;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to determine the impact of text and language in the form of how political speech can affect and form a discourse that excludes a certain category of people and how such an exclusion leads to exercise of power beyond normal, democratic rules of state intervention towards said group of people. This is a case study investigating the drug war of the Philippines, initiated by the country’s president Rodrigo Duterte, and his speeches related to the drug issue. LÄS MER

  4. 24. The Universal Declaration of Human Rights and The Hunger Games : Implementing critical literacy in the EFL classroom when reading Suzanne Collins’ dystopian novel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Johanna Hansson; [2018]
    Nyckelord :Human Rights; critical literacy; young adult literature; dystopia; the EFL classroom; education; The Hunger Games;

    Sammanfattning : The primary aim of this master’s thesis has been to examine how the dystopian, young adult novel, The Hunger Games (2008) by Suzanne Collins could entail depictions of violations against the articles of the Universal Declaration of Human Rights (1948). The analysis has been conducted based on a theme-based close reading of the novel using the Universal Declaration of Human Rights as a contextualization device. LÄS MER

  5. 25. Nyanlända elever, lärande och inkludering : En studie om undervisningens utformning i grundskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :Teaching strategies; direct integration; preparation class; additional adjustments; scaffolding; translanguaging; Undervisningsstrategier; direktintegrering; förberedelseklass; extra anpassningar; stöttning; translanguaging;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur undervisning i grundskolan utformas för nyanlända elever samt hur utformningen av undervisningen inverkar på elevernas lärande och inkludering. Frågorna som belystes var; Hur motiverar olika skolor sin utformning av undervisning för nyanlända elever? Hur utformar de olika skolorna stöttning och extra anpassningar, så att nyanlända elevers lärande underlättas? Hur beskrivs synen på inkluderande undervisning och hur omsätts den i verksamheten på olika skolor? Studien genomfördes med kvalitativ fenomenografisk metod. LÄS MER