Sökning: "identitets skapande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden identitets skapande.

  1. 1. Berättelser från förorten : Förskollärares berättelser om att arbeta i särskilt utsatta områden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Astrid Nilsen Schaub; [2018]
    Nyckelord :Särskilt utsatta områden; Kriminalitet; Kultur; Subkulturer; Normer; Parallella samhällen; Isolering; Identitet; Förskollärare; Förskola; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori; Mångfald; Förort;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva, analysera och diskutera förskollärares upplevelser av att arbeta i förskolor som är belägna i särskilt utsatta områden i Stockholms län. Studiens metodval är kvalitativa intervjuer av sju förskollärare i fem kommunala förskolor, materialet har analyserats med stöd av Urie Bronfenbrenners utvecklings­ekologiska teori. LÄS MER

  2. 2. Transgender and genderqueer experiences of avatar creation in games

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Marcus van Aller; [2018]
    Nyckelord :Computer games; Transgender; Genderqueer; Avatar creation; LGBT; Representation; Spel; Trans; Icke-binär; Avatar skapande; HBTQ; Representation;

    Sammanfattning : The objective of this thesis is to examine how respondents who self identify as transgender or genderqueer experience avatar creation systems in digital games. In the wake of GamerGate, gender has become a more prevalent topic of discussion, as such, this thesis seeks to survey transgender and genderqueer people in order to gain a better insight into their their experiences with avatar creation in games, and do they perceive the status quo of current avatar creation systems to be in need of change? If so, how? The results of the survey shows that the respondents use avatar creation systems as a means to experiment in a safe environment with aspects of their identity expression, and to improve avatar creation systems, more options need to be added for diverse body types and non-binary identities. LÄS MER

  3. 3. Frontlinjemedarbetaren – en strategisk praktiker: En studie kring frontlinjemedarbetares meningsskapande och strategiska kompetens

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Maria Alwén; [2017]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på den så kallade frontlinjemedarbetaren ur både ett me-ningsskapande och strategiskt perspektiv. I studien analyserar och problematiserar jag dels hur frontlinjemedarbetare skapar mening kring organisatoriska strategier, och hur frontlinjemedarbetare agerar strategisk i sin yrkesroll. LÄS MER

  4. 4. Att stärka identitet : en studie av landskapsarkitekters tolkningar och konkretisering av visioner på Tenstaterrassen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Saga Axberg; [2017]
    Nyckelord :platsidentitet; gestaltning; miljonprogrammet; Tensta; Tenstaterrassen; landskapsarkitekter;

    Sammanfattning : Järvalyftet i Stockholm är en utvecklingssatsning för att förbättra levnadsvillkoren i stadsdelarna kring Järvafältet. I Vision Järva 2030 uttrycks bland annat att stadsmiljön i området ska förbätt-ras, samt att områdenas identitet ska stärkas. LÄS MER

  5. 5. En röst från Danderyds sjukhus: Hur en offentlig organisation använder podcastmediet i sin varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Oskar Danielsson; Emma Jönsson; [2017]
    Nyckelord :branding; employer brand; public sector; podcast; New Public Management; storytelling; brand ambassadorship; identity building; relationship building; strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this bachelor’s thesis, the branding communication in Danderyd hospital’s podcast Akutsjukhuset is examined, aiming to generate knowledge regarding how a public organisation can use the podcast medium in its branding operations. Thus, the study intends to fill the knowledge gap regarding how public organisations use the podcast medium in their branding communication. LÄS MER