Sökning: "indirekta strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden indirekta strategier.

  1. 1. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alfred Drejer; Hanna Lindström; Rebecca Nilsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Lekstrategi; förskolebarn; lärares strategier; lek; scaffolding; lekteori; samvarokompetens; mediering och medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER

  2. 2. Högstadieelevers upplevelser av muntlig interaktion på lektioner i spanska som modernt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Quinteros Evelyn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på Oxfords teori som handlar om användning av direkta och indirekta strategier vid muntlig utveckling i språkklassrummet I min studie var syftet att undersöka och skapa kunskap om elevernas upplevelser samt betydelse att prata spanska i undervisningen. Utifrån detta syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur upplever högstadieeleverna sina möjligheter att tala målspråket i klassrummet?  Vilken betydelse uttrycker elever att talad spanska har i deras undervisning? För att få svar på forskningsfrågeställningarna används en kvalitativ forskningsenkät som genomfördes med sexton högstadieelever som läser spanska. LÄS MER

  3. 3. "Får jag vara med?" : En kvalitativ studie om hur barn förhandlar i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Solei Björnfjell; Stina Juntti; [2023]
    Nyckelord :tillträdesstrategier; Corsaro; observation; intervju; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera strategier som barn i en syskongrupp på förskolan använder sig av för att förhandla om lekutrymmet i den fria leken samt att analysera förskollärares uppfattningar av och om barns förhandlingsstrategier. Genom observationer och i en fokusgruppsintervju har vi fått svar på forskningsfrågorna: vilka förhandlingsstrategier vi kan se att barnen använder för att få tillträde: vad strategierna leder till: vilka förhandlingsstrategier förskollärarna kan se samt hur förskollärarna arbetar för att motverka exkludering i den fria leken. LÄS MER

  4. 4. Intention till avhopp inom tjejungdomsfotboll : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Fanny Zabel; [2023]
    Nyckelord :Perceived motivational climate; goal orientations; perceived competence; intention to drop out; Upplevt motivationsklimat; målorienteringar; upplevd kompetens; intention till avhopp;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka de direkta och indirekta interaktionseffekterna mellan upplevt motivationsklimat, målorienteringar, upplevd kompetens och intention till avhopp bland tjejer inom ungdomsfotbollen. Rekryteringen skedde via att icke slumpmässigt tillgänglighetsurval, där data samlades in via enkäter som delades ut fysiskt. LÄS MER

  5. 5. The indirect effects of Covid-19 : Small-scale farmers and food security in Babati District, Tanzania

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Miljövetenskap

    Författare :Annie Rendahl; Malin Åkerman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Covid-19 and the worldwide pandemic have had direct- and indirect effects on people globally. Not least for people in the global south who are mainly affected by the indirect effects that have come from the restrictions of the governments. LÄS MER