Sökning: "information adhd"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden information adhd.

  1. 1. "Det är ju snarare att jag får anpassa mig" : En kvalitativ intervjustudie om hur studenter med ADHD upplever universitetsbiblioteket

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Julia Berg; Olivia Wuotila; [2024]
    Nyckelord :ADHD; attention deficit hyperactivity disorder; students; academic libraries; library as place; universal design; library and information science;

    Sammanfattning : Accessibility for people with ADHD is rarely covered by the research of Library and Information Science. University libraries, whose main task is to guide and provide services for students and researchers, have the means to support students with ADHD in several ways. LÄS MER

  2. 2. Det är dig det är fel på : En kritisk diskursanalys om framställningen av ADHD på webbplatser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Viberg; [2023]
    Nyckelord :ADHD; kultur; kritisk diskursanalys; medikalisering; kulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar belysa hur information om den neuropsykiatriska diagnosen ADHD, sprids genom fyra svenska webbplatser. Uppsatsens syfte är att undersöka hur information om ADHD framställs och hur ett kulturellt perspektiv skulle kunna ge en alternativ bild av diagnosen. LÄS MER

  3. 3. Att känna sig fel/ avvikande : En studie om ADHD ur skärningspunkterna; kön, klass, ålder och funktionalitet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Teresa Linnarsson; Clara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; intersektionalitet; stämplingsteori; dramaturgiskt perspektiv; skola; utanförskap; symptom; ohälsa; sjukvård; hälso- och sjukvårdskurator.;

    Sammanfattning : Studiens kunskapsöversikt utgår från information om grundläggande fakta om ADHD, att få diagnos, samsjuklighet, vikten av rätt diagnos samt hälso- och sjukvårdskuratorer vilket utgör studiens vetenskapliga ram. Studiens frågeställningar syftar till att dels besvara hur rådande intersektionella strukturer påverkar upplevelsen av att leva med ADHD. LÄS MER

  4. 4. ”Från att knappt ta sig igenom kurserna till att lyssna och hänga med i allting” : Hur Jönköping University kommunicerar tillgängligheten till talböcker - påverkar det hur studenter med läsnedsättningar upplever tillgången?

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Arvid Roos Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Audiobooks; Legimus; Power; Norms; Isolation; Deviations; Foucault; Qualitative analysis; Talböcker; Legimus; Makt; Normer; Utanförskap; Avvikelser; Foucault; Tematisk metod;

    Sammanfattning : För studenter på universitet och högskolor med funktionsnedsättningar i form av lässvårigheter, såsom till exempel dyslexi och ADHD, kan tillgången till kurslitteratur i form av talböcker innebära att de får samma möjlighet som övriga studenter att delta fullt ut i studierna och slutföra sina studier. I Sverige har studenter med funktionsnedsättningar på universitet och högskolor rätt till särskilt stöd under studierna, såsom att få kurslitteratur inläst i talboksformat. LÄS MER

  5. 5. Designing A Personal Knowledge Management System For People With Adhd

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Nicklas Heublein; [2023]
    Nyckelord :personal knowledge management; adhd; productivity;

    Sammanfattning : In an increasingly information-rich era, managing personal knowledge is becoming paramount, particularly for individuals with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), who often struggle with productivity and organisation. This master's thesis explores the design and development of a voice-to-task automation system and a simplified to-do list, specifically tailored for people with ADHD. LÄS MER