Sökning: "kommunikationsmönster"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade ordet kommunikationsmönster.

  1. 16. Kommunikationsmönster i klassrummet ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Ahlström; Matilda Ljungberg; [2016]
    Nyckelord :genus; intonation; kommunikationsmönster; lärares erfarenheter; skolans lägre åldrar; svenska; talutrymme; turtagning; Verbal stöttning;

    Sammanfattning : Vi har under det här arbetet utgått från syftet som är att undersökakommunikationsmönster i klassrummet, i svenska skolans lägre åldrar utifrån ettgenusperspektiv. De frågeställningar som ställdes utifrån syftet är Hur kankommunikationsmönster, i form av talutrymme, turtagning, verbal stöttning ochintonation, se ut i den svenska skolans lägre åldrar? samt Hur ser erfarenheten ut blandlärare när det kommer till de ovannämnda delarna av kommunikationsmönstret isvenska skolans lägre åldrar?I uppsatsens litteraturgenomgång kan vi se att klassrummet verbalt domineras avpojkarna. LÄS MER

  2. 17. ”Ibland blir det för mycket” : En studie om hur anställda nyttjar Instant Messaging i multikommunikation

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Adrienne Nathanson; [2016]
    Nyckelord :Instant Messaging; Digital communication; Multicommunication; Simultaneous interactions; Media Richness Theory; Instant Messaging; Digital kommunikation; Multikommunikation; Simultana Interaktioner; Media Richness Theory;

    Sammanfattning : Instant Messaging är en digital kommunikationskanal i ett användarvänligt format för kommunikation i nära realtid. Som en växande trend på arbetsplatsen väljer allt fler företag att integrera kommunikationskanalen i sina kommunikationslösningar. LÄS MER

  3. 18. Communication in Learner-Centered Classrooms : An explorative study of the communication patterns in two classrooms

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Donjeta Haliti; [2016]
    Nyckelord :Communication process; Physics education; Secondary education; Teaching; Frame factors; Observation study; Interview; Kommunikationsmönster; Fysik; Gymnasieutbildning; Undervisning; Ramfaktor; Observationstudie; Intervju;

    Sammanfattning : The purpose of the present study was to explore teachers’ orchestration of the class communication during teaching and to show whether the communication can be explained by frame factors. This study is a multiple case study of two physics teachers – one public and one private school teacher - using observational and interview data to illustrate and analyze their communication/talk process in the classroom. LÄS MER

  4. 19. Matematiska samtal med kvalitet eller bara tomt prat?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Marielle Frimodig; Josefine Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Matematik; muntlig kommunikation; matematisk diskurs; samtal i matematik; lärare-elev; frågetyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ”se” hur lärares tankar om och deras interaktion med eleverna gällande muntlig kommunikation i matematik påverkar samtalskvaliteten. Vi ville ta reda på hur en bra kvalitet på den muntliga kommunikationen i matematik kan skapas och vilka faktorer som kan påverka kvaliteten. LÄS MER

  5. 20. Kommunikation som verktyg till att utveckla elevers begreppsförståelse i matematik : En empirisk undersökning om hur lärare säger sig använda kommunikation i sin undervisning för att utveckla elevers begreppsförståelse i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Jonsson; [2016]
    Nyckelord :begreppsförståelse; matematik; undervisning; kommunikation; åk 1-3;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i en tidigare litteraturstudies resultat vilken lyfte fram kommunikation som det främsta verktyget för lärare att använda då det kommer till att utveckla elevers begreppsförståelse. I litteraturstudiens resultat presenterades olika kommunikationsmönster för lärare att använda men också hur elevers vardagliga språk och redan befintliga erfarenheter kring begrepp kan användas för att utveckla den begreppsliga förmågan i matematik. LÄS MER