Sökning: "konkurrenssituation"
Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade ordet konkurrenssituation.
1. Energiskattenedsättningen för datorhallar i Sverige i ljuset av EU:s regler om statliga stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : År 2017 infördes en energiskattenedsättning som kraftigt reducerade elpriset för vissa datacenter som uppfyllde i lagen uppställda villkor. Ett av målen med nedsättningen var att Sverige skulle locka till sig multinationella företag som verkar inom datacenterbranschen. LÄS MER
2. Utvärdering av generativa design- och analysverktyglikt Forma ur ettimplementeringsperspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)Sammanfattning : Byggbranschen är en av de snabbast växande branscherna i världen men samtidigt är denen av de minst utvecklade gällande digitaliseringen. Fördelarna med digitalisering ärmånga men trots det anses implementeringen av digitala teknologier vara svår ochlångsam. LÄS MER
3. Kreditgivningsprocess till SME : Vilken redovisningsinformation upplever banker behov av på grund av informationsasymmetri vid kreditgivning till SME?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: SME (små och medelstora företag) spelar en avgörande roll för ekonomisk tillväxt och sysselsättning. Trots deras betydelse möter dessa företag ofta utmaningar när de försöker få tillgång till finansiering från banker. LÄS MER
4. Strategier för effektivisering av informationsflöden för företag med komplexa produkter : En fallstudie av informationsflödet på Siemens Energy
Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomiSammanfattning : De senaste decenniernas globaliseringstrend och samhällsutveckling har fått företag att inse att hanteringen av sin supply chain är nödvändig för att bibehålla konkurrenskraft. Internet och ökad digitalisering har förändrat konkurrenssituation på marknaden och information om produkter samt tjänster är mer lättillgängligt än någonsin. LÄS MER
5. Samspelet mellan Varumärkesidentitet och Varumärkesimage : En Analys av dess Inverkan på Konsumentlojalitet inom Paketresebranschen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Resebranschen står inför en intensiv konkurrenssituation där främjande av kundlojalitet är av avgörande betydelse för företagens framgång. Syftet med denna studie är att utforska samspelet mellan varumärkesimage och varumärkesidentitet och dess påverkan på kundlojalitet. LÄS MER