Sökning: "konsumtionsfrekvens"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet konsumtionsfrekvens.

  1. 1. Hur ser grönsaksintaget ut bland unga vuxna 18-30 år i Sverige? : En kvantitativ tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Altinaj Ghafori; Madelin Harju; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Bland unga vuxna mellan 18-30 år har skillnader i grönsaksintag observerats mellan könen och tidigare forskning visar att det finns starka bevis på att mer grönsaker i maten ger positiva hälsoeffekter samt minskar risken för olika folksjukdomar.    Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka intaget av och attityderna kring grönsaker bland 18-30 åringar, främst studenter, i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Närlagat eller levererat? En kvantitativ studie kring grundskoleelevers nöjdhet med skolmåltideni Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Andreas Lindström; Isatou Touray; [2021-10-22]
    Nyckelord :barn; FAMM; grundskola; mottagningskök; tillagningskök;

    Sammanfattning : Offentlig sektor är en stor aktör inom kostproduktion och måltidsservice i Sverige där 1,3 miljoner skolmåltider produceras dagligen. Forskare och organisationer har tidigare studerat olika aspekter av elevers nöjdhet med skolmåltiden, mindre undersökt är dock utifrån de olika distributionsformer, d.v.s. LÄS MER

  3. 3. Ungdomars konsumtion av kött och deras förhållningssätt till matval i vardagen : En enkätstudie av elever i årskurs 9

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :rebecca thorn; Erika Sjöstedt; [2020]
    Nyckelord :Köttkonsumtion; vegetarisk kost; miljö; kosthållning; hälsa; enkätundersökning; charkuterier; rött kött;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Minskad köttkonsumtion är en vinst för hälsan och miljön. Globalt sker klimatförändringar och högt köttintag ökar risken att drabbas av sjukdomar. LÄS MER

  4. 4. Från sällan till ofta : En fallstudie inom professionell idrott om sporadiska besökares konsumtion

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Fredrik Lundgren; Emma Järnkrok; [2016]
    Nyckelord :Consumer behavior; consumption motives; low frequent spectator; brand associations; brand strategy; brand equity; professional sport; ice hockey; Konsumentbeteende; konsumtionsmotiv; sporadisk besökare; varumärkesassociationer; varumärkesstrategi; varumärkeskapital; professionell idrott; ishockey;

    Sammanfattning : Problemformulering: Idag råder en negativ trend gällande antalet åskådare för en majoritet av organisationerna inomprofessionell ishockey i Sverige. Då publiken utgör en viktig del i ett matchevenemang, både ekonomiskt och upplevelsemässigt, är detta en problematisk utveckling. LÄS MER

  5. 5. Fermentater som ersättare för konserveringsmedel deklarerade med E-nummer : Konsumenters acceptans och preferens för livsmedel med fermentater.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Matilda Tynelius; Cecilia Ålhed; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Konsumenters skepsis för konserveringsmedel som är märkta med E-nummer på produkter har lett till en utveckling av nya konserveringsmetoder. En av de nya metoderna är konservering med fermentater, vilka är naturliga slutprodukter från fermentering av livsmedelsråvaror. LÄS MER