Sökning: "kreativa lärprocesser"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kreativa lärprocesser.
1. Jag tror vi har bild för att vi ska bli mer kreativa : Högstadieelevers perspektiv på bildundervisning i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att öka förståelsen för hur elever i årskurs 9 upplever och serpå bildundervisningen i skolan. Studien grundar sig på en kvalitativ enkätundersökningsom besvarats av 10 elever från årskurs 9. LÄS MER
2. På Jakt Efter Teaterns Smak Och Dramats Arom : En Studie Om Sinnena Och Synestesi Som Pedagogisk Resurs Inom Drama- Och Teater-Estetiska Lärprocesser
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker sinnena och synestesi som pedagogisk resurs inom det drama-och teaterpedagogiska fältet. Covid-19-restriktionerna under 2020/21 ledde till anpassningar i studien där empiri från fysiska träffar föll bort. LÄS MER
3. Förskollärares perspektiv på barns inflytande i kreativa lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Vår studie belyser hur förskollärare resonerar kring barns inflytande i kreativa lärprocesser. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring barns inflytande och delaktighet i de kreativa lärprocesserna. I forskningen använde vi oss av tre olika förskolor. LÄS MER
4. Spontant eller planerat för kreativitetens skull? : En vetenskaplig essä om barns skapande och pedagogiska förhållningssätt i ateljén
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Uppsatsen handlar om barns kreativa skapande i ateljén och hur vi kan förstå och förhålla oss till kreativitet som fenomen och begrepp i en förskolekontext. Den gestaltande delen beskriver en situation som belyser barns olika sätt att närma sig skapande verksamhet och svårigheten att välja ett pedagogiskt förhållningssätt som passar hela gruppen. LÄS MER
5. DET HANDLAR OM FRIHET : En autoetnografisk aktions studie om performativa och relationella läranden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : This text narrates the experience of approaching education in a Swedish Upper Secondary School as a performance. In the interstices of pedagogy and art, it explores performative andrelational learning strategies. LÄS MER