Förskollärares perspektiv på barns inflytande i kreativa lärprocesser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Vår studie belyser hur förskollärare resonerar kring barns inflytande i kreativa lärprocesser. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring barns inflytande och delaktighet i de kreativa lärprocesserna. I forskningen använde vi oss av tre olika förskolor. I studien genomfördes tre fokusgruppsintervjuer med förskollärare från arbetslagen i de utvalda förskolorna. Förskollärarna hade med sig valfri befintlig dokumentation som beskrev en genomförd kreativ process, som vi samtalade kring. Fokusgruppsintervjuerna baserades på den medhavda dokumentationen och dessa dialoger transkriberades. Med hjälp av Harts (1992) delaktighetsstege kategoriserade och tolkades förskollärarnas svar. Resultatet visar på att förskollärarna fokuserar mest på den planerade undervisningen samt vad den kreativa lärprocessen innehåller, mer än vad det innebär för barnen. Resultatet visar också att förskollärarna är medvetna om att barnens inflytande och delaktighet inte värdesätts tillräckligt i de kreativa lärprocesserna. Att barns delaktighet och inflytande inte värdesattes kunde bero på tidsbrist, förskollärarens personliga åsikter, intresse och kontroll.  Studiens resultat väckte även nyfikenheten till flera vidare forskningsförslag nämligen bl.a. att undersöka på vilket sätt dokumentationen i förskolan används. Även vad som kan göras för att organisera sin tid för mer utrymme till barns delaktighet och inflytande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)