Sökning: "kroppsideal betydelse av media"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kroppsideal betydelse av media.

  1. 1. Kroppbildsuppfattning och användning av sociala medier bland ungdomar. : En kvantitativ undersökning ur ett salutogent perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Kim Balaton Blom; Alexandra Bildtgård; [2019]
    Nyckelord :body image perception; social media; appearance culture; body ideals; body appreciation; comparative theory; social learning theory; kroppsbildsuppfattning; sociala medier; utseendekultur; kroppsideal; kroppsuppskattning; jämförelseteori; social inlärningsteori;

    Sammanfattning : Denna studies inledning ger en övergripande bild av att svenska ungdomar generellt skattar sin hälsa som hög, däremot skattas den psykosociala hälsan lägre vilken innefattas av att vara nöjd med sig själv. Att vara nöjd med sig själv och sin kropp omfattas av kroppsbildsuppfattningen. LÄS MER

  2. 2. "Det är ju bara att börja äta" : Upplevelser i mötet med vårdpersonal utifrån patienter med ätstörningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Jessica Andersson; Nellie Salem; [2016]
    Nyckelord :ätstörning; patient; upplevelse; möte; vårdpersonal; kvalitativ;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skeva kroppsideal i samhället och media ligger centralt i vår tid. Ohälsosam vikt kan upplevas som framgång i livet vilket kan skapa negativ fokusering kring mat som i värsta fall leder till ätstörningar. LÄS MER

  3. 3. "Jag är en person bakom allt det där" : Hur unga fitnessatleter talar om kroppsideal, objektifiering, sociala medier och förväntningar inom fitnesskulturen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Martin Lönegren; Christoffer Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Fitness culture; sociocultural theory; body ideal; self-objectification; discourses; social media; Fitnesskultur; sociokulturell teori; kroppsideal; självobjektifiering; diskurser; sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns åtskilliga studier gjorda på kroppsbyggare och fitnessatleter där kroppens fysiologiska funktioner och nutritionens betydelse studerats. Kroppen står i fokus och blir det objekt som undersöks. LÄS MER

  4. 4. Hälsobudskap i media

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Helena Johansson; Sofie Nilsson; [2014-06-26]
    Nyckelord :Hem- och konsumentkunskap; hälsa; hälsobudskap; media; undervisning;

    Sammanfattning : I media förekommer det idag ett stort utbud av olika hälsobudskap och många gånger kan det vara svårt att bedöma sanningshalten i budskapen. Hälsobudskapen kan även skapa förvirring och stress hos människor och framförallt ungdomar anses vara en mer sårbar och utsatt grupp (Sandberg, 2005). LÄS MER

  5. 5. Ett komplext samhällsfenomen i sin linda

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Matilda Gustafsson; Sara Sjökvist; [2014-06-25]
    Nyckelord :Hälsoism; kvalitativ innehållsanalys; innehållsanalys; ortorexia nervosa; samhällsfenomen;

    Sammanfattning : Begreppet ortorexia nervosa har uppmärksammats inom både forskning och media och framstår vara ett svårdefinierat begrepp under utveckling. Den kunskap och information som förmedlas gällande fenomenet kan komma ha stor betydelse för många inom framförallt hälso- och träningsbranschen och idrottsrörelsen. LÄS MER