Hälsobudskap i media

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: I media förekommer det idag ett stort utbud av olika hälsobudskap och många gånger kan det vara svårt att bedöma sanningshalten i budskapen. Hälsobudskapen kan även skapa förvirring och stress hos människor och framförallt ungdomar anses vara en mer sårbar och utsatt grupp (Sandberg, 2005). Enligt kursplanen för hem- och konsumentkunskap ska budskap i media vara en del av undervisningen. Bland annat ska undervisningen behandla budskapens påverkan på människor och hur de kan bemötas på ett reflekterat sätt (Skolverket, 2011d). I denna kvalitativa studie har vårt syfte därför varit att belysa hem- och konsumentkunskaplärares uppfattningar om hälsa och hälsobudskap i media och dess plats i undervisningen i hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Den metod vi använde för att utforska detta var semistrukturerade intervjuer med sex olika hem- och konsumentkunskapslärare. Resultatet visar bland annat att respondenterna uppfattar att hälsobudskapen i media fokuserar mycket på utseende och kroppsideal. Detta tror de kan ha en negativ påverkan på framförallt ungdomar. I respondenternas beskrivning av deras undervisning framkommer det bland annat att de lägger stor vikt vid att eleverna utvecklar ett kritiskt förhållningssätt till hälsobudskapen i media. Det framkommer även att de använder sig av tidningsutklipp som rör hälsa när de vill belysa och behandla hälsobudskapen i media. Utifrån vår studie kan vi dra slutsatsen att hälsobudskapen i media kan prioriteras mer i undervisningen. Det borde även läggas större fokus på vilken betydelse det har att den bild av hälsa som förmedlas ofta är sammankopplad med utseende och kroppsideal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)