Sökning: "kroppslig kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden kroppslig kunskap.

  1. 1. Yngre barns kroppsliga integritet : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av ett- till treåriga barns kroppsliga integritet samt hur förskollärare kan arbeta och undervisa i ämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mathilda Bergh; Ottilia Ljunggren; [2024]
    Nyckelord :kroppslig integritet; barns integritet; förskollärare; fysisk beröring; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Fysisk beröring och 1–3 åringars kroppsliga integritet är ett ämne som berörs i förskolan dagligen och är därför ett viktigt ämne att sprida ytterligare kunskap om. Studiens syfte har varit att undersöka hur olika förskollärare ser på 1–3 åringars kroppsliga integritet i förskolan, utmaningar de stöter på i arbetet med detta samt hur de tänker att man kan undervisa de yngsta barnen i förskolan i ämnet. LÄS MER

  2. 2. Förlängande rörelser. En livsvärldsstudie om kroppslig vakenhet hos en grupp elevassistenter på en anpassad gymnasieskolas individuella program

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Hellqvist; [2023-11-08]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; levd kropp; horisont; relation; anpassad gymnasieskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien följer en specifik grupp elevassistenter och elever på en anpassad gymnasie skola, individuellt program. Syftet är att undersöka hur elevassistenternas samspelande arbete gestaltar sig i relation till de egna eleverna, vilket i sin tur ses som en del av elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  3. 3. Hur representeras islam i SO puls boken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malak Dawood; [2023]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedelsanalys; islam; religionsundervisning; representation; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Representation av ett läromedel har stor betydese för hur kunskapen förmedlas till våra elever, det är därför det är viktigt att ge en allsidig kunskap och inte ensidig. I de samhällsorienterade ämnena har jag valt att fokusera specifikt på religionsämnet eftersom innehållet och informationen i de religiösa böckerna i svenska skolor kan skapa missvisning. LÄS MER

  4. 4. Fysioterapeutisk allians i Basal kroppskännedom vid ätstörningsproblematik : Fysioterapeuters erfarenheter sett ur ett beteendemedicinskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Cecilia Bjertoft; Helena Orveland; [2023]
    Nyckelord :alliance; behavioral medicine; body awareness; eating disorders; patient–therapist relationship; social cognitive theory; allians; beteendemedicin; kroppskännedom; patient–terapeutrelation; socialkognitiv teori; ätstörningar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ätstörningar är allvarliga tillstånd och orsakar stort lidande för drabbade. Patienterna har störda uppfattningar om kropp och ätande samt upplevs svårbehandlade. Basal kroppskännedom utgår från kroppens rörelser, där kroppsmedvetenhet övas, tankar och känslor integreras. LÄS MER

  5. 5. Att känna in platsen : kroppslig närvaro, strategier och förståelse för landskap

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Tove Rubensson; [2023]
    Nyckelord :landskapsupplevelser; platsbesök; närvaro; kropp; strategi; sinnlighet; det specifika; konceptuell kunskap; paktivitet; växelverkan;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker kroppslig närvaro över tid och hur detta påverkar landskapsarkitektstudenters förståelse för landskap samt vilka strategier landskapsarkitektstudenter använder sig av för att närma sig landskap. Målet med arbetet är att genom kroppsliga undersökningar av landskap i form av platsbesök utröna ett antal begrepp och strategier som kan vägleda landskapsarkitektstudenter som använder platsbesök som en del i sin praktik. LÄS MER