Sökning: "lärare tidigare åldrar"

Visar resultat 21 - 25 av 122 uppsatser innehållade orden lärare tidigare åldrar.

  1. 21. Naturvetenskap och estetiska lärprocesser : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena och bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linnea Sandin; [2019]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; estetik; barns lärande; grundskolans lägre åldrar;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie som undersöker lärares tankar om att arbeta ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena med ämnet bild. De intervjuade lärarna är sex till antalet och är alla behöriga att undervisa i de naturvetenskapliga ämnena grundskolans årskurs 1–3. LÄS MER

  2. 22. Gå ut utanför skolan och ha friluftsliv, det behöver inte vara mer avancerat än så : En kvalitativ studie om lärares undervisning i friluftsliv 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Patrik Jauring; Viktor Andersson; [2019]
    Nyckelord :Outdoor education; Välfungerande; Friluftlivsundervisning; Friluftsundervisning; Friluftsaktiviteter; Friluftslivsaktiviteter; Matlagning; Didaktik; Kvalitativ friluftsliv; Didaktiska val; Progression;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare i svenska skolor har problem att utföra en undervisning i friluftsliv (Seger 2012; Novus 2016; Backman 2011a). Problemen som lyfts är bland annat att lärarna inte har geografiska, ekonomiska och tidsmässiga förutsättningar till att utföra friluftslivsundervisning. LÄS MER

  3. 23. Teknikintresse i grundskolans lägre åldrar : Påverkansfaktorer för elevers intresse och motivation inom teknikämnet i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Marina Larsson; [2019]
    Nyckelord :Grounded Theory; Genusperspektiv; Grounded Theory; F-3; teknikintresse; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka elever som gynnas respektive missgynnas av teknikundervisningen i skolans tidigare år, vad det är som påverkar motivation och intresse för teknik under dessa år samt vilken sorts undervisning eleverna möter i klassrummet idag. Studien syftar också till att undersöka huruvida det finns någon könsskillnad gällande teknikintresse hos de yngre eleverna. LÄS MER

  4. 24. Skillnader och likheter mellan könen, spelar det roll i teknikundervisningen? : En systematisk litteraturstudie om teknikämnet med inriktning på grundskolans tidigare år ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Johanna Sunder; Ida Pilblad; [2019]
    Nyckelord :gender; technology education; motivation; primary school; kön; teknik undervisning; motivation; grundskola;

    Sammanfattning : I denna konsumtionsuppsats var vårt syfte att undersöka vad forskningen säger om teknikämnets möjlighet att gynna elevers lärande utifrån ett genusperspektiv, men även hur läraren kan bidra till detta. Metoden som användes var en systematisk litteraturstudie och artiklarna redovisas utifrån en tematisk analys. LÄS MER

  5. 25. Elevers attityder till praktisk undervisning i NO.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Björn Bondemark; [2018-08-06]
    Nyckelord :attityder; intresse; naturorienterande ämnen; NO; praktiskt arbete;

    Sammanfattning : Ett problem som finns är att få elever söker sig vidare till naturvetenskapliga utbildningar och att elevernas intresse svalnar ju äldre de blir. Om det skulle finnas möjlighet att öka och behålla elevers intresse i yngre åldrar skulle kanske problemet försvinna. LÄS MER