Sökning: "lärare tidigare åldrar"

Visar resultat 16 - 20 av 122 uppsatser innehållade orden lärare tidigare åldrar.

  1. 16. ”Ja det är en riktig jävla motivation!” : En fenomenologisk intervjustudie om motivation till ensemblespel på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elin Olsson; [2020]
    Nyckelord :motivation; ensemble playing; cultural school; student perspective; phenomenology; focus groups; motivation; ensemblespel; kulturskola; elevperspektiv; fenomenologi; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka motivationsfaktorer som elever i olika ensembler på kulturskolan erfar och om det skiljer sig något mellan fokusgrupperna. Bakgrundskapitlet belyser litteratur och tidigare forskning inom området motivation, instrumentalspel och gruppsykologi. LÄS MER

  2. 17. Naturorienterande ämnena – är det oattraktivt? Lärares perspektiv på undervisning och elevattityd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Joakim Gustafsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :attityd; intresse; inre motivation; NO; naturorienterande ämnen; lärarperspektiv; praktisk undervisning; experiment;

    Sammanfattning : I Sverige och många andra länder har det rapporterats om minskat intresse för NO och försäm- rade resultat. Detta visar bl.a. resultat från PISA och TIMSS. LÄS MER

  3. 18. Så du menar att du har tagit tior, istället för femmor? : - En studie om laborativ matematikundervisning ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Matilda Sahlin; [2019]
    Nyckelord :Laborativ undervisning; Laborativt material; Matematikundervisningsmetod; Teori av didaktiska situationer TDS ;

    Sammanfattning : I dagens skola har det givits större plats till den laborativa matematikundervisningen för att minska den teoretiska tysta räkningen. Det här kommer studien att fördjupa sig igenom frågeställningarna:   ·      Vilka laborativa material använder lärare i grundskolans yngre åldrar i matematikundervisningen inom addition och subtraktion i Gävleområdet? ·      Vilka upplevelser har lärare i Gävleområdet av det laborativa arbetssättet i matematikundervisningen? Och vad deras upplevelser beror på? ·      På vilket sätt kan en lektion med ett laborativt material inom området addition och subtraktion, skapa a-didaktiska-situationer?   Två metoder kommer att användas för att samla in data för studien: två enkäter och en observation genom ett teoretiskt ramverk. LÄS MER

  4. 19. Framtidens musiklärare - musiklärarstudenters syn på sin framtida yrkesroll och deras attityder till att arbeta med elever i olika åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Malin Hilding; [2019]
    Nyckelord :Utbildning; yrkesval; identitet; ämneskunskaper; lärarroll; yrkesroll; musiklärare; yngre åldrar; barn; musikämnet; grundskola; gymnasium; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; music education; education; identity; subject knowledge; music teacher; students; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Tänk dig en lärarutbildning där fokus låg på att få fördjupade färdigheter inom ämnet musik och där man kunde utbilda sig riktat mot ett framtida yrke. Många tänker nog direkt här på den utbildningen som redan finns på musikhögskolor idag, ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasiet. LÄS MER

  5. 20. Betyg och bedömning i skolan : Lärarens erfarenhet av betygssättning i årskurs sex

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lana Mukarker; [2019]
    Nyckelord :Betygsättning; bedömning; kunskapsutveckling; lärande; summativ bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med den kvalitativa intervjustudien är att fördjupa förståelsen för betygsättning i tidigare åldrar genom att synliggöra hur matematiklärares resonemang om det nya betygsystemets tydlighet samt dess inverkan på elevernas kunskapsutveckling. Studien har följande tre centrala frågor: 1. LÄS MER