Sökning: "lärares rutiner i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lärares rutiner i klassrummet.

  1. 1. Lärares Ledarskap I Klassrummet : En kvalitativ studie om F-3 lärarnas upplevelser av ledarskapet i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Dilbreen Bettran; Leonor Leao; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; ledarskapsstilar; ledarskap i klassrummet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur F-3 lärare upplever vad gott ledarskap är, i vilka klassrumssituationer upplever de att de har respektive inte har förutsättningar till ett gott ledarskap samt vad har de för tillvägagångssätt för att utöva gott ledarskap liksom vilka metoder de använder när ledarskapet inte räcker till. Studien utgår ifrån fyra frågeställningar: “vad upplever lärare som gott ledarskap i klassrummet”, “vilka förutsättningar upplever lärare att de har för att bedriva ett gott ledarskap i klassrummet”, “finns det situationer där lärare upplever att de inte har förutsättningar att hantera med hjälp av gott ledarskap i klassrummet” och “vilka tillvägagångssätt har lärarna för att hantera de situationer där deras ledarskap utmanas i klassrummet”. LÄS MER

  2. 2. Ett gott klassrumsklimat : En enkätstudie om lärares arbete och ledarskap för ett gott klassrumsklimat vid mottagandet av en ny klass i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Berg Emelie; Evinger Tora; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; lågstadielärare; klassrumsklimat; lärarledarskap;

    Sammanfattning : I denna studie behandlas lärares arbete för ett gott klassrumsklimat i lågstadiet. Detta genom att undersöka vilka strukturer lärare i lågstadiet implementerar vid mottagandet av en ny klass för att skapa ett gott klassrumsklimat. LÄS MER

  3. 3. Lärarens definition av ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. En intervjustudie med fem lärare om vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Terry Kindblom; [2021-08-27]
    Nyckelord :Classroom Management; Ledarskap; Klassrum; Grundskola; Socioekologisk systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad fem lärare på grundskolan 6–9 anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. Studien är baserad på fem lärares åsikter, tankar, uppfattningar, erfarenheter och insikter angående vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Lärares verktyg för att skapa ett tryggt klassrum för eleverna -En kvalitativ intervjustudie om tryggheten i klassrummet baserat på lärare verksamma i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Charlotta Wideheim Gunnarsson; Ida Svanholm; [2019]
    Nyckelord :Trygghet; Ledarskap; Relationer; Rutiner;

    Sammanfattning : Alla barn ska känna sig trygga i skolans miljö, vilket medför att det alltid krävs forskning kring området. Syftet med denna studie var att undersöka vilka verktyg lärare använder för att skapa ett tryggt klassrumsklimat och vilka faktorer som bidrog till lärarnas val av verktyg. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelsestrategier - intervjuer och observationer om lärarens roll för barn i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofie Ahlbom; Kristina Hansson; [2015-06-02]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Uppmärksamheten var stor då resultatet efter senaste PISA -undersökningen redovisades. Resultatet visar en fortsatt försämring av svenska 15-åringars läsförståelse. Mot bakgrund av detta undersöks i denna studie hur lärare arbetar med läsförståelsestrategier i klassrummet. LÄS MER