Sökning: "läroboken historia"

Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden läroboken historia.

  1. 11. Att uppleva historia genom skönlitteraturen: En kvalitativ studie om lärares syn på användning av skönlitteratur i förhållande till utveckling av ett historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Hägermyr; Neressa Ödman; [2019]
    Nyckelord :Historiedidaktik; Historiemedvetande; Historieundervisning; Narrativ kompetens; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Att utveckla elevers historiemedvetande är en central utgångspunkt i kursplanen för historia. Samtidigt ger skolmyndigheter och lärare uttryck för svårigheten med att lära ut och utvärdera historiemedvetande, och lyfter främst problematiken med att förena de didaktiska frågorna ”varför” och ”hur”. LÄS MER

  2. 12. De små språken i det lilla språkets skola. En studie om hur minoritetsspråken framställs i läroböcker för svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Engla Stenberg; [2019]
    Nyckelord :Minoritetsspråk; Läromedel; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : År 2000 blev finska, meänkieli, samiska, romani chib och jiddisch Sveriges officiella minoritetsspråk och det har sedan dess varit en del av den kunskap som eleverna ska få från skolan. Syftet med denna uppsats är att undersöka fyra olika läroböcker i svenska 2 med avseende på hur stor plats minoritetsspråken får i dessa böcker samt vad böckerna ger för information om minoritetsspråkens kultur, historia, religion och historia. LÄS MER

  3. 13. Hur skildras medeltiden i olika läroböcker? : En kvalitativ studie av olika läroböcker inom ämnet Historia för åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Henrik Runnsäter Söderkvist; [2019]
    Nyckelord :läromedel; historieämnet; historiemedvetande; bildanalys; textanalys; läromedelsgranskning; årkurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att granska tre olika läroböcker inom historieämnet för årskurs 4–6 där alla anser sig följa styrdokumentet Lgr11 (Skolverket, 2019). I denna studie analyseras de olika läroböckerna inom ett och samma område, analysen sker genom en översiktsanalys och en djupanalys. LÄS MER

  4. 14. Kvinnor som aktörer i läromedel för historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Persson; [2019]
    Nyckelord :Makt; Genus; Jämställdhet; Läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur läromedel i historia för grundskolans senare del belyser kvinnliga aktörer. I undersökningen har jag gjort en innehållsanalys med fokus på namngivna kvinnor och deras samhällspositioner i två läromedel. Ett av läromedlen är en tryckt bok. LÄS MER

  5. 15. Från Euklides till Fermat: Att synliggöra matematikens historia i matematikundervisningen : En jämförande studie av läroböcker i matematik på gymnasienivå med fokus på matematikens historia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Agnes Holmberg; [2018]
    Nyckelord :Matematik; historia; matematikens historia; lärobok; gymnasieskola; jämförande studie; innehållsanalys; Matematik 5000; Exponent; Matematik Origo; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i svensk skola verkar i stor utsträckning kretsa kring läroboken, och att granska användandet av läroböcker är inget nytt fenomen. Ämnesplanen i matematik för gymnasieskolan framhåller att matematikundervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmågan att sätta in matematiken i bland annat ett historiskt sammanhang. LÄS MER