Sökning: "läroboken historia"

Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden läroboken historia.

  1. 16. Bilder av teknik i läroboken : En undersökning om hur tekniken skildras i bilderna i en tekniklärobok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Sadrudina Smajlagic; [2017]
    Nyckelord :technology; interest; image analysis; lower secondary school; image of technology; teknik; intresse; bildanalys; högstadiet; bild av teknik;

    Sammanfattning : Teknik är betydelsefullt och är en välintegrerad del av varje individs liv. Det moderna samhället begär tekniska kunskaper för att individen ska kunna delta och agera i samhället. Kompetens inom området är starkt efterfrågat och teknik i Sverige har länge varit en avgörande faktor för en god ekonomi. LÄS MER

  2. 17. Två kinesiska läroböcker för nybörjare i Sverige ur ett kulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David He; [2017]
    Nyckelord :Bildanalys; Kinesiska; Kommunikativ förmåga; Kulturellt perspektiv; Kulturinslag; Läroböcker; Styrdokument; Textanalys;

    Sammanfattning : Läroboken är viktigaste läromedlet och utgångspunkt för elevernas lärande. Bra läroböcker som ger bakgrunder, analyser och översikter, samt överför ett innehåll ska svara mot styrdokumentens krav och behoven hos elever och lärare. LÄS MER

  3. 18. Är läroboken en hjälp i undervisningen om historiebruk? : En studie av vilka förutsättningar läroböcker ger elever att reflektera över identitet och historiebruk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Ylva Sjöstrand; [2017]
    Nyckelord :Läroböcker; läroboksgranskning; historiebruk; historieanvändning.;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras de fyra marknadsledande läroböckerna i historia för årskurs 7‒9 med syftet att undersöka om, och hur, de bidrar till undervisning om historiebruk. Syftet och frågeställningarna utgår dels från kursplanen i historia, framförallt dess lärandemål om historiebruk samt de till det kopplade kunskapskraven, dels från en rapport av Skolinspektionen 2015 som visade på stora brister i undervisingen om historiebruk. LÄS MER

  4. 19. Skönlitteratur och film i historieundervisningen : En litteraturstudie kring användningen av skönlitteratur och film i historieundervisningen samt hur det påverkar elevernas historiemedvetande och historieförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Alexandra Hägg; [2017]
    Nyckelord :Historieundervisning; historiemedvetande; historieförståelse; skönlitteratur och film.;

    Sammanfattning : Det finns en mängd olika medier som är tillgängliga för klassrummet. Dessa medier kan användas i olika områden och genom olika arbetssätt. Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att undersöka vad forskningen säger om användningen av skönlitteratur och film i historieundervisningen. LÄS MER

  5. 20. Manligt och kvinnligt i Alla tiders historia A : En diskursanalytisk studie av kapitel i läroboken Alla tiders historia A

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Niclas Andresen; [2017]
    Nyckelord :Discourse analysis; gender; textbook; queer-theory; Diskursanalys; genus; lärobok; queerteori;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how the writers of two history textbooks describe females and males, and how they are presented in different discourses. The theories, which constitutes the foundation of the essay is that of gender studies, queer-theory and gender-socialization. LÄS MER