Sökning: "ledare i klassrummeT"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden ledare i klassrummeT.

  1. 1. Ledarskap i klassrummet : En kvantitativ enkätstudie om kvinnliga och manliga lärares syn på ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Melkerhed; Tiam Shahni; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; genus; kvinnligt; manligt; lärare; ledarstilar;

    Sammanfattning : Följande arbete baseras på en kvantitativ enkätstudie som syftade till att undersöka hurkvinnliga respektive manliga lärare ser på ledarskap i klassrummet, utifrån de aspekter avledarskapet lärarna ansåg vara särskilt viktiga respektive särskilt utmanande. Empirin samladesin med hjälp av en digital enkät som skickades ut till rektorer i tre kommuner, samt till trefacebookgrupper. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om lärares undervisningsmetoder och förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maryam Daeva; Alexandra Rajaniemi; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; andraspråkselever; flerspråkig undervisning; L1; L2; språklig repertoar; pedagogik; strategier;

    Sammanfattning : Sammanfattning Sverige är ett kulturellt heterogent samhälle, och på skolorna runt om i Sverige finns därför en stor språklig variation. Det betyder att det ställs allt högre krav på lärare att hitta fungerande strategier för att stärka och stötta flerspråkiga elevers språkutveckling i relation till att det föreligger en resultat-klyfta mellan olika elevgrupper. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande i Hem- och konsumentkunskap. : En kvalitativ intervjustudie med lärare som praktiserar metoden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kristina Elgán; Karin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; Hem- och konsumentkunskap; Strukturer; Strategier; Grundprinciper; Samarbetslärande; Samarbetsinlärning; Grupparbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Kooperativt lärande (KL) är ett strukturerat samarbete mellan elever som ökar elevaktiviteten i klassrummen, är socialt utvecklande, leder till inkludering och ökar engagemanget bland eleverna. Eleverna drar nytta av varandras kunskaper utifrån samarbete vilket ökar deras måluppfyllelse och arbetssättet stärker läraren som ledare i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Ledare i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hampus Jakobsson; Viktor Lindkvist; [2022]
    Nyckelord :konflikthantering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Katja Nikolova; Marcela Villasante; [2021-08-27]
    Nyckelord :ledarskap; lärarens ledarskap; klassrumsklimat; relationellt ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en fenomenologisk kvalitativ ansats använts där intervjuer med sex gymnasielärare har genomförts. LÄS MER