Sökning: "livsmedelsbutiker"

Visar resultat 21 - 25 av 196 uppsatser innehållade ordet livsmedelsbutiker.

  1. 21. Det gröna gapet mellan uttryck och agerande : En studie om två generationers konsumtionsbeteende och attityder gentemot miljömärkningar i livsmedelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elelta Tella; Frida Lindman; [2022]
    Nyckelord :Consumer behavior; eco-labels; Generation X; Generation Z; attitude-behavior gap; Konsumentbeteende; miljömärkningar; Generation X; Generation Z; attitydbeteende-gap;

    Sammanfattning : The environmental issue is more relevant and important than ever. As society’s awareness of environmental issues has gained, consumers’ and companies’ concerns aiming for a positive environmental impact have increased to save our planet. LÄS MER

  2. 22. Köp av livsmedel på nätet: En studie om adoptionsprocessen och impulsköp

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Karim Ben Hadj Rebai; Sebastian Frykberg; [2022]
    Nyckelord :Promotion; Consumer behavior; Impulse buying behavior; Adoption process; Situational factors; Grocery shopping online; Promotion; Konsumentbeteende; Impulsköpbeteende; Adoptionsprocessen; Situationsfaktorer; Matinköp online;

    Sammanfattning : Introduction – Shopping groceries online has had an explosive growth in relation with Covid-19 pandemic, where consumers have been restricted and has had to re-prioritize how and where they shop, which has forced new habits and consumer behaviors. Grocery stores are constantly trying to influence consumers’ buying behaviors through a number of different promotional tools to get a response from consumers. LÄS MER

  3. 23. “Mer än bara vackra ord” : En kvalitativ studie om värdegrunder hos ICA Gruppen och fem av ICA:s livsmedelsbutiker 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Ketzénius; Sara Wikberg; [2022]
    Nyckelord :Organisationsvärderingar; värdegrundsarbete; organisationen ICA;

    Sammanfattning : Värdegrunder har sedan 1990-talet setts som attraktiva för organisationer att utveckla. Detkan dock bli otydligt hur organisationer ska definiera värdegrunderna så att alla medlemmarinom en organisation förstår dem på samma sätt. LÄS MER

  4. 24. Heat Export from Supermarkets : Refrigeration Systems Field Measurements and a Techno-economic Analysis

    Master-uppsats, KTH/Energiteknik

    Författare :Julia Linnea Hildur Almebäck; Rebecka Magnius; [2022]
    Nyckelord :Heat Recovery; Heat Export; Supermarkets; Refrigeration Systems; CO2 Transcritical Booster Systems; Energy Efficiency; Värmeåtervinning; värmeexport; livsmedelsbutiker; kylsystem; CO2 transkritiskt boostersystem; energieffektivitet;

    Sammanfattning : Supermarkets have a high energy demand where almost half of the energy is used within the refrigeration system. The refrigeration system utilises a cycle where heat is taken and rejected. The rejected heat could be recovered and utilised for other purposes, such as covering internal heating demand or be exported to other facilities. LÄS MER

  5. 25. Förpackningar till frukt ochgrönsaker i relation till matsvinn : En studie om förpackningar till frukt och grönsaker kan motiveras ur klimatsynpunkt

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefine Précenth; [2022]
    Nyckelord :food waste; fruit; vegetables; packaging; förpackningar; livsmedel; matsvinn; frukt; grönsaker;

    Sammanfattning : En tredjedel av den globala producerade maten gick förlorad 2019 samtidigt som 690 miljoner människor gick hungriga. Maten som inte konsumeras står för 8–10% av de globala växthusgaserna. LÄS MER