Sökning: "makt enligt Foucault"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden makt enligt Foucault.

  1. 1. Maktrelationen mellan hem och skola ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Aurell; Linda Huss; [2022]
    Nyckelord :Pupils; phenomenography; home-school; power; special education; Elever; fenomenografi; hem och skola; makt; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie springer ur ett intresse för den ofta debatterade maktrelationen mellan hem och skola. I de fall där barnet antingen visar beteendesvårigheter eller visar sämre skolprestationer uppfattas denna relation ofta som komplicerad (Gwernan-Jones m.fl, 2015). LÄS MER

  2. 2. Suveränen & Allmänviljan : Hobbes & Rousseau om politiskt deltagande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Richard Jönsson; [2022]
    Nyckelord :idéanalys; idéhistoria; Jean-Jacques Rousseau; Thomas Hobbes; politisk filosofi;

    Sammanfattning : Debatterna om Hobbes och Rousseaus politiska ståndpunkter är långvariga och välpublicerade. Min ambition i denna mylla har varit att koncentrera mig på en fixerad och konstitutiv fråga, nämligen hur deltagande respektive författare tyckte att folket borde vara i fattandet av politiska beslut - sådana svaren formuleras i Leviathan och The Social Contract. LÄS MER

  3. 3. FÖRSKOLANS LÄROPLAN, PEDAGOGEN OCH SVENSKHETENS NORM : En diskursanalys om utpekandet av ”den Andre” i förskolans läroplan, Lpfö 98:18

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alaa Mustafa; [2021]
    Nyckelord :förskolans läroplan; förskola; Lpfö 98:18; pedagogik; ”vi och dom”; ”de andra”; norm; språk; makt; identitet; Vithet; svenskhet;

    Sammanfattning : Jag har valt att skriva en diskursanalys om, och i så fall hur, representativa begrepp i förskolans läroplan Lpfö 98:18 speglar maktförhållandet i majoritetssamhällets normer. Jag har genom att anta ett poststrukturalistiskt perspektiv belyst och analyserat konstruktionen av begreppen demokrati, norm, språk och identitet i förskolans läroplan Lpfö 98:18. LÄS MER

  4. 4. Vem har Svarte Petter? : Samverkan mellan socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin gällande barn i behov av stöd

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Jasmina Henriksson; Lisa Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Cooperation; obstacles; success factors; social services; child and adolescent psychiatry.; Samverkan; hinder; framgångsfaktorer; socialtjänst; barn- och ungdomspsykiatrin.;

    Sammanfattning : Barn och unga i Sverige mår idag allt sämre, anledningarna är många såsom psykiska och fysiska övergrepp samt högre krav i skolan och den framtida arbetsmarknaden. För att råda bot på barn och ungas psykiska ohälsa krävs många gånger samverkan mellan region och kommun. LÄS MER

  5. 5. Går du till en bilmek och han ska ta av däcket på ett speciellt sätt, kommer ju du inte där och säger något" En kvalitativ studie om vårdnadshavares inflytande och delaktighet under inskolningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Colméus Linda; Hanna Kristoffersson; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; Förskola; Inflytande; Foucault; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vårdnadshavares möjligheter till inflytande och delaktighet under inskolningen. De forskningsfrågor som studien grundats på är; vilket inflytande anser sig vårdnadshavarna ha under inskolningen? Vilket inflytande ges vårdnadshavarna under inskolningen enligt förskollärarna? Bidrar de olika inskolningsmetoderna till olika former av inflytande eller delaktighet? Metoden som användes i studien var kvalitativa intervjuer. LÄS MER